דה רוטשילד בדק: שיווק רשתי – הניסוי וההצלחה?

'דה רוטשילד' החליט לפעול עבורכם ולהביא טיפים לזיהוי ותפעול מוצלח של עסק שיווק רשתי – וגם מדריך לאיתור הונאות, שתפסו להן לצערנו מקום של כבוד בתחום זה

לדעת לשווק נכון - ולהיזהר מטעויות (צילום אילוסטרציה: פיקסביי)

שיווק רשתי, הוא ענף רווי מיתוסים וחוסר הבנה, שמפחידים לא מעט אנשים ומרחיקים אותם מהיכולת לפתוח עסק מוצלח שיפעל מהבית.

‘דה רוטשילד’ החליט לפעול עבורכם ולהביא מספר טיפים לזיהוי ותפעול מוצלח של עסק כזה – וגם מדריך לזיהוי הונאות, שתפסו להן לצערנו מקום של כבוד בתחום זה.

חשוב לציין ששיווק רשתי הוא עסק שדורש הקמה ותפעול – ובעיקר בנייה נכונה. צעדים נכונים בשוק הזה יקחו אתכם להצלחה בו.

הסטטיסטיקה נגדכם

בואו נתחיל מהנקודה הבסיסית. אין ספק שהמספרים נגדכם. נתונים סטטיסטיים מראים שפחות מאחוז אחד של מוכרים בשיווק רשתי רואים ברכה משמעותית בעמלם.

לא ממש בטוח שהאשמה במצב הזה מוטלת על הענף הספציפי. מי שמחפש להתעשר או לעשות עוד כסף נשאב לתוך עולם כזה במהירות – ולעתים לא מבחין שהוא מצוי בתוך הונאה או פירמידה מסוגים שונים.

חשוב שאם נכנסתם לעסק כזה תמכרו משהו שאתם אוהבים או מזדהים איתו. אתם לא יכולים למכור משהו או לבנות עסק – אם אין לכם שום גאווה במוצר שלכם. עשו סקר שוק, מיצאו את המוצר המתאים שירגש אתכם וצאו לדרך.

רגע, בעצם חכו. בידקו היטב את תוכנית התגמולים של החברה שאיתה תפעלו במתווה שכזה. היו בטוחים וכנים עם עצמכם שאתם מסוגלים לעמוד בכך – ואז באמת אתם כבר יכולים לצאת לדרך.

לעבוד על פי שיטות נכונות ובלחור את המוצר הנכון (צילום אילוסטרציה: פיקסביי)
לעבוד על פי שיטות נכונות ובלחור את המוצר הנכון (צילום אילוסטרציה: פיקסביי)

כללים חשובים

  • הכלל הראשון והבסיסי הוא להיות אמיתי ולפעול בצורה אתית. אפשר לשקר בלי סוף – ובעבר גם נשמעו טענות שחברות כאלה ואחרות, לכאורה, מעודדות זאת. בדיקות ומחקרים שנערכו הפריכו את הטענות הללו לגמרי.
    דווקא החברות שאיתן תעבדו מעודדות אתכם להיות הכי כנים במגעים שלכם עם לקוחות פוטנציאליים. אם אתם אוהבים את המוצר שלכם, ההתלהבות שלכם תספיק כדי לקדם את זה. רק חשוב – בעיקר עבורכם, שלא תגזימו ובמיוחד שלא תגררו לשקרים או טענות מופרכות.
  • אל תטריד את המשפחה עם העסק שלך: שום דבר לא ירגיז המשפחה והחברים שלך – עד שתציק להם בצורה משמעותית בנוגע לעסק שלך. כמובן צריך לדעת את הגבול, כי אין שום דבר רע בלעדכן אותם מה אתה עושה בשלב זה של חייך. אם החלטת בכל זאת לשאול – ושמעת ‘לא’, עזוב את זה. חברות העוסקות בשיווק בשיטה הזו מספרות לכם לרוב שעליכם להכין רשימה מפורטת של עשרות בני משפחה, קרובי ורחוקי משפחה וחברים כדי להתחיל את העסק. בפועל זה פשוט לא נכון. למשווקים המוצלחים יש מעט מאוד מכרים בעסק שלהם – ומי שמגיע מהמשפחה, אם כבר, בא אחרי ההצלחה ולא לפניה.
  • לייצר ולגייס תמיד עוד לקוחות: ההכנסה שלך, מגיעה ממכירת מוצרים או שירותים. יתר על כן, לקוחות שאוהבים את המוצרים או שירותים, אפשר להמירם בקלות רבה יותר לדור ב’ בשיווק.
  • אחד היתרונות של שיווק רשתי היא היכולת להביא דור שני לשיווק – ולהיעזר ברווח ממכירות שהם עושים בעסק שלהם. בעוד כשיש מי שרואה זאת בתור שליחות – אפשר לראות זה גם בתור הזדמנות לעשות עוד כסף. זה אומר גם שאתם צריכים להשקיע זמן בהכשרה שלהם, לענות על שאלות, לחגוג את ההצלחות שלהם – ולהיות להם לכתף ומשענת כשהמצב קשה.
  • לא מעט חברות ינסו לספק לך “תפריט מוכן” כדי לעזור לך למכור את המוצר או השירות בו בחרת. הם יכולים להיות מועילים בעיקר בעניין של ללמד אותך עוד ועוד פרטים על המוצר וכיצד להתמודד עם התנגדות. אבל אין טעם להיצמד אך ורק למדריך כזה. ברגע שתפתחו את הקשר האישי מול הלקוחות ותקשיבו לצרכים שלהם – תוכלו להתאים להם פתרונות טובים הרבה יותר. זיכרו: אנשים לא מחפשים מוצרים – אלא פתרונות. אתם אמורים להיות ספקי הפתרונות שלהם. זו המשוואה הנכונה.
  • באותו נושא חשוב מאוד ללמוד כיצד לשווק. יש מגוון עצום של ספרים וכלים בנושא זה – גם ברשת האינטרנט. מיצאו את מי שאתם מתחברים לנישה שלו והמשיכו איתה – כמובן אם זה עובד לכם ואם המכירות שלכם אכן גודלות כתוצאה מהשימוש.
  • מיצאו את הדרך להתבלט – אחד האתגרים של שיווק רשתי הוא לשכנע לקוחות פוטנציאליים לקנות ממך או להצטרף אליך – בזמן שמסביבם יש עוד מאות ולפעמים אלפים שמוכרים את אותו מוצר. לצרכן יש בחירה. אם תהיה ייחודי במשהו, הוא לא רק יבחר בך אלא יישאר נאמן לאורך זמן.
  • מעקב אחרי הפעילות – חשוב מאוד לעקוב אחרי מה שאתם עושים. אתם הרי לא רוצים להציק לאנשים סתם – אלא להפוך כל מכירה גם לאפשרות של גיוס. שווה לשאול גם מי שלא מסכים לרכוש או להצטרף לתוכנית – אם הוא מוכן להיכנס לרשימת התפוצה שלך הדוא”ל, או אם ניתן להתקשר בעוד כמה חודשים ולהציע הצעה רלוונטית. לא מעט אנשים שאמרו לא למוצר – יגידו לכם כן לאפשרות הזו, לעתים, רק בגלל שהם רוצים להיות נחמדים. אף על פי כן, אתם צריכים לייצר מערכת מעקב מקצועית שתזכיר לכם כיצד ועם מי ליצור קשר.
להימנע מהונאות ולעשות עסקים מוצלחים )אילוסטרציה: פיקסביי)
להימנע מהונאות ולעשות עסקים מוצלחים )אילוסטרציה: פיקסביי)

ממה להיזהר?

יש לא מעט נוכלים בשוק הזה. כך לדוגמא מתנהלת הפירמידה – הונאת השקעה בלתי חוקית המבוססת על הגדרה היררכית.

החשד הראשון צריך לעלות כשאין רצון אינטנסיבי מצד החברה ליצור מוצר כלשהו אלא רק להשקיע כסף. כך משקיע הבסיס מספק את המימון הראשון ומחזיר לעצמו את הכסף באמצעות המשקיעים הבאים. וכך – ברגע שמפסיקים להגיע משקיעים – נופלת הפירמידה כולה.

זה מוכר בארץ בעיקר בתחומי השקעות שמבטיחים תשואות גבוהות שנשמעות דמיוניות. אז הן לא רק נשמעות כאלה. הרווחים הללו, משולמים ממצטרפים חדשים. אם לא יהיו תשואות חדשות – הפירמידה תתמוטט והמשקיעים האחרונים שנכנסו יחד עם אחרים, יאבדו את כל כספים.

אסטרטגיית הפירמידה קיימת גם בעסקים שמחייבים לרכוש מוצרים בשווי עצום לפני שאתה מגוייס אליהן כמשווק ברשת. במצב כזה נראה תמיד שאתה בתור מצטרף לא תוכל להרוויח כי הסכומים הגדולים הולכים למגייסים המשמעותיים של החברה – אלא שנמצאים בעסק הרבה מאוד שנים.

מונח נוסף בתחום הוא הונאת פונזי. מדובר בהונאת השקעות המבטיחה תשואה בלתי אפשרית – וסיכון נמוך למשקיעים. תכנית פונזי מייצרת תשואות כאלה למשקיעים הותיקים באמצעות הוספת משקיעים חדשים. איש העסקים ברנרד מיידוף עבד בצורה דומה ואז נפל העסק שלו – וגילה עד כמה היה מדובר בהונאה מן הסוג המתוחכם ביותר.

לפעול נכון

אז קיבלתם טיפים מה נכון ומה לא נכון, מה כדאי וממה עדיף להימנע. שימו לב והיו חשדניים כלפי כל תוכנית שיווק ברשת באשר היא. עדיף לבדוק כל דבר לעומק, לפני שנכנסים אליו. אל תתביישו לשאול, לחקור ולהבין.

ככל שתבינו יותר למה אתם נכנסים, תדעו אם אתם מסוגלים להתמודד עם העניין. קחו בחשבון שמסתובב על כל חברה שכזו שתרצו לעבוד איתה הרבה מאוד חומר ברשת. בחרו את מה שמתאים לכם – ושיש לכם עליו ביקורות טובות וצאו לדרך.