ז’אן פסקל חושפת – מה חלק מהגננות לא מספרות לכם בנושא המוכנות של הילד שלכם ללמידה בכיתה א’…

בשנתיים האחרונות הולכת וגוברת הרשמה לחוגי מוכנות לכיתה א', ז'אן פסקל – מובילה בתחום המוכנות לכיתה א' זוכה להיות האחת שההורים נעזרים בה כדי לדעת מה הכלים הדרושים לילד שעולה לכיתה א', בשל כך כולם מחכים בתור כדי להיכנס לשיעורים שלה. יצאתי לבדוק מה מושך את ההורים ללכת שבי אחריה...

משחק בכתיבה
משחק בכתיבה

ז’אן מספרת לי על גננות נהדרות שפגשה במהלך השנים, גננות ששמן הולך לפניהן, גננות עתירות ידע, סמכות וניסיון. היא מספרת לי שאלו גננות שממליצות להורים שלילדיהם יש קשיים, על חוגי מוכנות לכיתה א’.
הגננות ממליצות מתוך הביטחון העצמי שלהן ,מתוך הידיעה שגורם חיצוני ומקצועי יכול לתת מענה טוב יותר לקושי ממוקד של הילד.

חלק מתפקידי הגננת הם: לייצר אוירה טובה במסגרת הגן, אוירה של אכפתיות, שיתוף פעולה, אסרטיביות מול גמישות, אוזן קשבת, לימוד כישורי חיים, כישורים חברתיים ,ידע עולם וכללי התנהגות. גננות אלו לא יחששו על מקומן ואף ימליצו על חוגי מוכנות לכיתה א’.

ז'אן פסקל
ז’אן פסקל

אז ז’אן. מה הגננות לא רוצות לספר להורים?

“במהלך השנים מגיעים אלי הורים ומספרים שהשנה יש להם גננת שלא מלמדת כלל ועסוקה רוב היום בכיבוי שריפות ובטיפול בבעיות משמעת והם לא סומכים עליה שתכין את הילדים לכיתה א’

גננות אלו לא ממליצות להורים לרשום את ילדיהם לחוגי מוכנות לכיתה א’, ויש לי מסקנות נחרצות. אותן גננות ” מכסות ”  על החוסר הידע שלהן בכלים, להתמודדות עם קשיים מול הילדים ומספרות להורים שהילדים שלהם מוכנים לכיתה א’  ” והכל בסדר ” . הן לא ממליצות על חוגי מוכנות לכיתה א ‘ כי הן חוששות להצטייר כלא מקצועיות ששולחות את ההורים למורה אחרת ” שתעשה את העבודה ” .

אף , לא מזמן הגיע אליי תלמיד מלווה באמו, האם טענה שהיא חוששת שהבן שלה לא יהיה מוכן לכיתה א’ ,אף על פי שהגננת אמרה להם שבשום אופן לא תשאירו אותו שנה נוספת בגן חובה.
 לאחר בדיקה של כשעה מצאתי כי הילד גילה קשיים בהגייה, בלבל בין מציאות לדמיון, היה לו קושי ברכישת האותיות, ילד עם ביטחון עצמי נמוך שלא הפנים את כללי הכיתה.”

אז , ילד כזה לא יוכל לעמוד באתגר הגדול של כיתה א’?

” ממש לא “, כאשר הגננת מפנה את ההורה לאיש מקצוע היא ממש “מצילה” את הילד. גננת לא אמורה להיות מטפלת רגשית, קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, או מורה להוראה מתקנת. לגננת מנוסה יש את הכלים לזהות קושי אצל הילד ולבקש מההורה לפנות למומחה. אפילו לא דיברתי על המצב הכי בעייתי….”

עידוד במשחק סידור אותיות א-ת
עידוד במשחק סידור אותיות א-ת

מה כבר יכול להיות בעיתי?

“בדומה למורות , יש גם גננות מתוסכלת שמאסו במקצוע.
גננות כאלה לא יספרו לכן שיש סימנים בעייתיים אצל הילד שלכם, אין לגננות אנרגיה להתמודד מולכם הורים המודאגים. אל תשכחו ” ז’אן אומרת שריבוי הילדים בגן לא מקל ולעיתים מונע למידה פרטנית ולכן הילדים עם הקשיים לעיתים נופלים בין הכיסאות.

בראש ובראשונה האחראי לכך הוא משרד החינוך שלא מקצה מספיק משאבים לגננות שנתקלות בקשיים ולא מצליחות לפתור בעיות בגן ולעיתים גנים שלמים לא לומדים את הנדרש .

כאשר משרד החינוך לא מקצה משאבים לאכיפה חלק מהגננות לא מצליחות לשפר את היכולות שלהן.

ובכן.. מה הניסיון שלך עם ילדים?

” תיראי , אני מורה כבר 33 שנה . ב-12 השנים האחרונות חקרתי, למדתי והתמקדתי בילדי גן חובה והמעבר שלהם לכיתה א’. וגיליתי שם בעיות לא פשוטות. למשל בעיות בוויסות החושי, בעיות קוגניטיביות ורגשיות של הילד.

הילדים האלה לרוב נופלים בין הכיסאות, לאף אחד אין זמן ועצבים אליהם ומשם הדרך קצרה להתחיל ברגל שמאל את בית הספר, ולפגר מהרגע הראשון בלימודים, זה נורא!…

בעברי גם 21 שנות הוראת הבלט הקלאסי, המקצוע הזה גרם לי להבין שמשמעת אישית, התמדה ,דיוק וארגון הם אחד המצרכים הנדירים שתורמים להתקדמות של הילד בכל התחומים, עשרות ילדים לוקים בחוסר ארגון וסדר והורים מוצאים עצמם כועסים ומאוכזבים שהילד מאבד ציוד שוב ושוב. יש צורך ללמד את ההורים כלים כדי שיעזרו לילדיהם וכך לא יפגע הביטחון העצמי של הילד בשל הרגשת האכזבה של הילד.

סידור אותיות
סידור אותיות
סידור אותיות בגופנים שונים
סידור אותיות בגופנים שונים

ליוויתי הורים לתינוקות מלידה ועד גיל 6. בקבוצות אלו נתתי דגש על שלבי ההתפתחות החשובים של התינוק שמהווים בסיס לכל הלמידה של הילד בהמשך, ילדי גן רבים נראים מסורבלים בתנועתם , מה שמרמז על ליקוי או קושי במערכת ההצלבה וחציית קו אמצע, בעזרת אבחון מקור הקושי אפשר לפתור על ידי תרגול יומי של כמה דקות את הקשיים הללו ופתאום ניכרת התקדמות לימודים.

לפני למעלה מעשור נתתי הרצאות סמסטר שלם במכלל אחווה שבנגב לקורס גננות פרטיות , שם גיליתי שגננות שלא מכירות את שלבי ההתפתחות של התינוקות וכתוצאה מכך לא יוכלו לתרגל איתן תרגולים חשובים שיכולים להצמיח את הילדים להשיג תוצאות בלמידה שלהם בכיתה א’.

מאז אני מרצה גם להורים בגני ילדים על הכנה פיזית לכיתה א’ שהיא הבסיס שעליו נפתח את כישורי הלמידה וכמובן מלמדת קבוצות ילדים בגן חובה “מוכנות לכיתה א’ “.

אולי יכול לעניין את הקוראים להצטרף לקבוצת וואצאפ ללא תשלום,  בה אני נותנת
טיפים יומיים ומכוונת את ההורים מה צריך הילד שלהם לדעת כדי להיכנס
מוכן יותר לכיתה א’.

זה קישור ההצטרפות :
מתוך שיעור
מתוך שיעור

מה הטיפ שאת יכולה לתת להורים?

“ראשית , לאימהות יש חוש שישי והן מרגישות אם הילד שלהן בוגר ובעל ידע וביטחון עצמי מפותח, או לסירוגין  אם יש לו קושי שהן לא יודעות לפתור או לאתר. אם כך הדבר שאני ממליצה הוא לקחת שיעור אחד אצל מורה מקצועית שתבדוק תחומים שונים ותוכל להגיד האם הילד בשל ומוכן לכיתה א’. כך ההורה ידע אם יש צורך להפנות למטפל שילמד את הילד לצמצם פערים.

במיוחד בשבילך אמא : תוכלי להוריד מדריך שכתבתי שבעזרתו תוכלי בכמה צעדים לקדם את הילד .

לחצי כאן  להורדת המדריך

אם אחת מהקוראות מעוניינת להגיע אלייך איך היא יכולה ליצור קשר?

בימים האלה החלטתי להנגיש את “השיטה” שפיתחתי להורים ברחבי הארץ באמצעות שיטה דיגיטלית שמעשירה ומקדמת את הקשר בניהם ומשיגה עבור הילד כניסה “חלקה” לכיתה א’.  

“השיטה המואצת ב- 11 שבועות “שתעזור להורים לוודא שיחוו קלות ושמחה וימנעו מתסכולים ופגיעה בביטחון העצמי של הילד שלהם, כשהוא יתקל באתגרים חדשים בדרך לכיתה א’. “

מה בשיטה שלך גורם לילד ולהורה להצליח?

“השיטה נוגעת בכל תחומיי הלמידה: התחום הרגשי, הלימודי, התפקודי והחברתי. שיטת לימוד האותיות היא פיסית ונטמעת בכל החושים של הגוף , הילד מתרגל את האותיות ונהנה מהפעילות הגופנית. מצד שני ההורה לומד 20 נושאים בתחומים שונים שנותנים לו כלים להתמודדות עם כל תרחיש שקשור בלמידה של הילד שלו.

פעילות הורים וילדים
פעילות הורים וילדים
תלמידים בשיעור
תלמידים בשיעור
תרגילי חשבון
תרגילי חשבון

באיזו צורה הורה מקבל את התוכנית הזו?

“התוכנית מגיעה למחשב הפרטי – לתיבת המייל,
ובכל שבוע נפתחת יחידת לימוד עם סרטונים ודפי עבודה לילד.

ההורה לומד את המידע ומעביר אותו לילד . החומר קליל וממוקד! חווית המשתמש מצוינת ונוחה. הילד לומד ונהנה ונכנס לכיתה א’ מוכן , עם ביטחון עצמי, ידע וכלים להתמודדות מול האתגרים שמציבה כיתה א’. “הינה מה שמספרת נופר ( אמא ל-3 ילדים על מה שלמדה מז’אן)

לחץ כאן כדי לצפות  

 אני מאמינה בתוכנית והמשתמשים נותנים משובים חיוביים כל הזמן .” הינה חלק מהתגובות ..

המלצה בעקבות השתתפות בסדנה
המלצה בעקבות השתתפות בסדנה

למי מתאימה התוכנית שלך?

“התוכנית מתאימה להורים שיש להם ילד בגן חובה ורוצים להשיג עבורו יתרון בכיתה א’, להורים שרוצים לרכוש כלים להתמודדות עם כישלון והצלחה. ידוע שבכיתה א’ האתגרים רבים ולצורך כך גם ההורה צריך להיות שותף לקידום הילד שלו. כאשר להורה מידע רב זה הופך אותו להורה אסרטיבי שמשמש דוגמה לילד ומוערך על ידו.”

תוכלו להוריד את המדריך גם מכאן

אשמח לענות על כל שאלה שיש לקוראות – 0505525111 ז’אן פסקל.

*Disclosure:

מגזינים ועיתונים לא טורחים לציין זאת, אך כתבים רבים ומקורות רבים לכתבות הינם בעלי אינטרסים או מתוגמלים ע״י צד שלישי לפרסם את הכתבות הללו. אתר דה-רוטשילד מארח מפעם לפעם כתבים חיצוניים ומאפשר להם במה חופשית, כולל שילוב קישורים כאוות נפשם. הקישורים בכתבות עשויים להיות קישורים ממומנים, אשר הכותב מתוגמל עבורם בעמלות, טובות הנאה או משרתים אינטרס אחר של הכותב ו/או האתר.