סטודנטים ישראלים פיתחו רכב חילוץ והצלה

בבסיס הפיתוח עומד הרעיון להפוך את המודל לאוטונומי עם יכולת ניווט עצמאית למקום האסון, לביצוע פעולות חילוץ משתנות לפי הנדרש בשטח ובנוסף מציג יכולת תמרון חדה וגרירת משקלים כבדים

הסטודנטים עם הרכב שפיתחו צילום: אוניברסיטת אריאל

קבוצת סטודנטים מהמחלקה להנדסת מכונות באוני’ אריאל, השתתפו בתחרות בינלאומית בארה״ב.

בתחרות התמודדו כ-35 אוניברסיטאות מרחבי העולם ובמסגרתה מתחרים המשתתפים בתכנון, בנייה והדגמת טרקטור קטן.

הפיתוח צריך לעמוד במבחני ביצוע מוגדרים ומורכבים במגוון פרמטרים החל מיכולת גרירה ותמרון, נסיעה בתנאי דרך עם אווירות קשה, בתחום החידושים וביצועים נוספים.

הסטודנטים מאריאל החלו לפתח את הכלי ביולי 2016, במסגרת פרויקט הגמר שלהם. המודל הנבחר מאופיין בפתרונות חירום לאסונות טבע בעל יכולת לתמוך בפעולות כוחות ההצלה.

בפרויקט משתתפים 17 סטודנטים מהמחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה וכן אורי בסון סטודנט שנה ג’ מהמחלקה לעיצוב תעשייתי ב’הנדסאים באריאל’. בסון כחלק מפרויקט הגמר שלו תרם דגשים עיצוביים כמו קווי מתאר וצבע וכן בתחום הבנייה המכנית.

קבוצת הפיתוח ההנדסית התחלקה לצוותי עבודה לפי תחומים במערכות הכלי (שלדה, מנוע ותמסורת, בלימה, היגוי, מערכת חשמל ובקרה) וקבוצה מיוחדת לטובת הפיתוח החדשני.

לכלי שפותח יש לא רק יכולת תמרון חדה ויכולת לגרירת משקלים כבדים, אלא גם יכולת מודולרית להכיל מגוון כלים לתפעול באירועי אסון; הסעת פצועים על גבי אלונקה, הרכבת משאבה לטיהור מים ואף ייצור חשמל באנרגיה ירוקה.

בבסיס הפיתוח עומד הרעיון להפוך את המודל שנבנה למודל אוטונומי בעל יכולת ניווט להגעת עצמאית למקום האסון כדי לתמוך בפעולות חילוץ והצלה. הכוונה היא לשרשרת של מספר כלים המנווטים אוטונומית ומסוגלים כל אחד מהם, לבצע את הפעולות המתוארות הנדרשות בעת אסון.

“מדובר בפיתוח בתחום ההצלה שיש לו ביקוש רב”, מסביר המהנדס נחום אורלב, מרצה במחלקה ומי שהנחה את הסטודנטים בפרויקט. “בארה”ב יש מתעניינים רבים בפיתוח מסוג זה בכלל ובפרויקט הספציפי הזה בפרט. זו הפעם הראשונה שאוניברסיטת אריאל משתתפת בתחרות הזו לצד אוניברסיטאות נחשבות מכל רחבי העולם. מישראל יגיע גם צוות פיתוח מהטכניון שישתתף בתחרות מקבילה”.