סקר: בתי עסק יכולים להגדיל מחזורים באמצעות צ’קים

סקר שביצעה חברת טלסקר עבור חברת פי.סי.אס גלובל בע"מ להבטחת פרעון צ'קים בדק על מה ישלמו הישראלים יותר באמצעות צ'קים

מעתה ניתן להפקיד באופן חופשי בסלולרי (צילום: מריוס מיורסן, פרי אימייג'ס)

חשבתם שצ’קים יצאו מארסנל אמצעי התשלום? ובכן סקר חדש מלמד אותנו שהצרכן הישראלי עדיין נשען על צ’קים ואף מעדיף לעתים לשלם בצ’קים על פני אמצעי תשלום אחרים.

הסקר שבוצע על ידי חברת הסקרים טלסקר (TNS), עבור חברת פי.סי.אס גלובל בע”מ להבטחת פרעון צ’קים, מלמד כי התשלום באמצעות צ’קים אולי לא כל כך נפוץ ביחס לכרטיסי אשראי בעמדות התשלום ברשתות, אך אילו היו שואלים את הצרכן איך הוא מעדיף לשלם – הצ’ק היה מהווה אמצעי תשלום הרבה יותר נפוץ.

כמה נתונים חשובים שעולים מהסקר שלפנינו מצביעים על העובדה שהציבור הישראלי היה רוצה לשלם יותר באמצעות צ’קים על ביגוד והנעלה, רכב, ריהוט לבית ולגן, בריאות וקוסמטיקה, חשמל ומחשבים אך בעיקר – על מזון ומוצרים בסיסיים ברשתות המזון.

מהצצה ראשונה בתוצאות הסקר עולות המגמות הבאות: נשים ישלמו יותר (באמצעות צ’קים) על מזון, ביגוד והנעלה, בריאות וקוסמטיקה.

גברים ישלמו יותר על כלי בית וגן, רכב, חשמל ומחשבים. בעלי ההכנסה הגבוהה ישלמו יותר (באמצעות צ’קים) על בריאות, קוסמטיקה, אסתטיקה ושירותים ומוצרים לרכב. בעלי ההכנסה הממוצעת ישלמו יותר עבור מזון, חשמל ואלקטרוניקה. בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע ישלמו יותר עבור ביגוד והנעלה ומוצרים לבית ולגן.

הקשר בין הגיל והצ’ק

ככל שגילו של הצרכן עולה, כך הוא מוכן להשקיע יותר (באמצעות צ’קים) במזון, בריאות וקוסמטיקה. ניתן לזהות פערים משמעותיים בקרב ציבור הצרכנים הבוגר לצעיר בכל הנוגע לנטייה לשלם בצ’קים. כך לדוגמה, כ-20.9% מקרב קבוצת הגילאים 50+ יעדיפו לשלם באמצעות צ’קים ברשתות המזון, וזאת לעומת 9% בקרב צרכנים בגילאי 30-49 ו-9.5% בקרב צרכנים בגילאי 18-29.

7.2% מהצרכנים בגילאי 50 פלוס יעדיפו אף לשלם בצ’קים ברכישת מוצרים ושירותים בתחום הבריאות, האסתטיקה וקוסמטיקה בעוד הממוצע בקטרוגיה זו עומד על 5%.

ברכישת מוצרים ושירותים בתחום הרכב רק 6.2% מקרב הצרכנים בגילאי 50 פלוס יעדיפו לשלם בצ’ק וזאת לעומת הממוצע העומד על 9%. גם על חשמל ומחשבים בני 50 פלוס יעדיפו לשלם באמצעות צ’קים בשיעור נמוך מהממוצע (רק 4.4% לעומת הממוצע הכללי העומד על 7.2%).

ברכישת מוצרים ושירותים על בית וגן שיעור הצרכנים שיעדיפו לשלם בצ’קים עומד על 5.4% בעוד שבקרב הצרכנים בני 50 ומעלה יש נטייה להעדיף צ’קים בענף זה בשיעור של 3.1% בלבד.

מדוע מעדיפים הישראלים לשלם בצ’קים?

 

הסיבה השכיחה ביותר להעדפת הצרכן לשלם בצ’ק, בהנחה שכל אפשרויות התשלום פתוחות בפניו, הינה “אפשר לתת צ’ק לאיזה תאריך שאני בוחר” עם שיעור של 39.6%. “אפשר לפרוס לתשלומים” הינה הסיבה השנייה עם שיעור של 24.6%.

סיבה נוספת להעדפת צ’קים על פני אמצעי תשלום אחרים הינה “זה לא חונק את מסגרת האשראי שלי” עם שיעור של 23.9% וכ-12.1% (מבוגרים תושבי מדינת ישראל) השיבו “אין לי כרטיס אשראי”.

אנו נוטים לחשוב ש”לעשירים אין ביעה לשלוף ארנק ולשלם”. ואולם לבעלי ההכנסה הגבוהה מהממוצע נוח לרשום צ’ק לאיזה תאריך שנוח להם, מסגרת האשראי פחות לוחצת עליהם שכן רק 20.9% מקרב הנשאלים בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע מעדיפים לשלם בצ’קים על פני אמצעי תשלום אחרים מהסיבה ש”זה לא חונק את מסגרת האשראי שלי”.

לעומת זאת 31.2% מקרב ההכנסה הממוצעת מעדיפים לשלם בצ’קים על פני אמצעי תשלום אחרים ו-24.7% מקרב בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע מעדיפים צ’קים על פני אמצעי תשלום אחרים מפאת מסגרת אשראי מוגבלת.