פייסבוק פותחת חזית חדשה: יום הדין למפרסמים?

המתח בין פייסבוק, המשתמשים והמפרסמים מעולם לא היווה סיר לחץ גועש כמו בימים האחרונים. הכל על שערוריית קיימבריג’, הרגולציה האירופית והחוקים החדשים למפרסמים

צוקרברג מעיד תחת שבועה:  "עשינו טעויות, אנחנו חייבים להשתפר“ (צילום: AP)

מאת: אבי צחור

במרץ האחרון התפוצצה פרשת קיימברידגאנליטיקה שניצלה את פרטי המשתמשים בפייסבוק לטובת השפעה על תוצאות הבחירות בארהב, וצוקרברג נקרא לשימוע בסנאט. שם נחקר במשך כ-10 שעות עלידי הסנאטורים ונדרש לספק תשובות על סוגית הפרטיות. צוקרברג לא חסך בהתנצלויות חוזרות ונשנות ואף הבטיח שיחיל את רוח חוקי הפרטיות האירופיים המחמירים גם על המשתמשים בארהב.

אולי יענין אותך:

דווקא בפייסבוק הפנו אצבע מאשימה כלפי המפרסמים והגיבו בסגירת חשבונות קלה על ההדק וחסימת יכולות פרסום כמו יצירת קהלים לפי כתובות מייל. לא עבר זמן רב והנה פייסבוק כבר מבצעת מהלך שנוי במחלוקת שנועד לסייע לה לעקוף את חוקי הגנת הפרטיות האירופיים. זאת למרות הבטחות תקשורתיות לפיהן רוח התקנות האירופיות תהווה השראה לכללים שפייסבוק תיקח על עצמה גם בארהב.

ביום שבת האחרון החברה הודיעה כי היא משנה את תנאי השימוש באופן שיגרום למשתמשיה האירופיים, העומדים על כ-1.5 מיליארד, להיות מסונפים לפעילותה בארהב תחת תקנות מקלות ולא באירלנד כפי שהיה עד עתה. ישראל כמובן נשארת תחת הרגולציות האירופיות המחמירות.

קרא עודכך תהפוך את המשבר בפייסבוק להזמדנות הפריצה שלך בביזנס

המהלך של פייסבוק יחיל על המשתמשים האירופים את חוקי הפרטיות האמריקאים, הנחשבים למקלים בהרבה מהחוקים האירופיים החדשים (GDRP). כזכור, בחודשים האחרונים עלו שוב ושוב סוגיות סביב שמירתה של פייסבוק על פרטיות המשתמשים, השימוש שנעשה בנתונים שהחברה אוספת עליהם והיכולות שלהם לדעת מה נאסף ובמה מוכנים שייעשה שימוש. במסגרת מכלול הצעדים שנוקטת פייסבוק בדרך לתיקון האמון שנשבר, הרשת החברתית סגרה מליוני חשבונות פרסום ברחבי העולם וביום גהאחרון פירסמה את עקרונות מדיניות הצנזורה שלה, שהיו חסויים עד כה.

מארק צוקרברג/רויטרס

אז איך מחליטים מה מותר ומה אסור לפרסום בפייסבוק?

בפייסבוק מצהירים כי מדובר במדיניות דינמית, שכפופה לנורמות שימוש ברשת וכן לנורמות לשוניותשמשתנות כל הזמןלצד קטגוריות מובנות מאליהן, דוגמת דברי הסתה, אלימות והתנהגות פלילית,כל הצהרה שמכוונת לפגוע במאפיינים של אדם, כלומרגזע, מוצא, שיוך אתני, דת, העדפה מינית, מין ומגדר, נכות או מחלה. למרות זאת, מדגישים בפייסבוק כי אין נורמה אוניברסלית אחת שלפיה ברור איפה עובר הקו האדום.

ואכן, כללי הקהילה של פייסבוק עומדים לביקורת מתמדת: בישראל זכורות היטב תקריות במסגרתן החלו להיחסם משתמשים (גם כאלה בעלי פרופיל גבוה ברשת החברתית ועם אלפי עוקבים), על סמך פוסטים ישנים שהכילו מילים שהוגדרו על ידי פייסבוק כאסורות לשימוש.

אבל נדמה שאחת הטענות הבולטות כלפי פייסבוק קשורה לחוסר השקיפות והיידוע: אלפי משתמשים שנחסמו מהרשת החברתית מקבלים הודעה לקונית על הפרת כללי הקהילה, בלי שום הסבר אחר, וצריכים פחות או יותר לנחש מדוע הם או התכנים שלהם הוסרו מהרשת החברתיתלכל אלה, עדיין אין מענה ממשי מטעם פייסבוק….

פנינו לחברת הדירקט ריספונס מרקטינג המובילה בישראל, קוברה מרקטינג לתגובה מצד המפרסמים:

הדיקטטורה של פייסבוק חוצה גבולות מיום ליום אך למרות זאת… היא עדיין הפלטפורמה המובילה בעולם לפילוח קהל יעד מדויק. חשוב לזכור שאחריות המפרסם היא לדאוג גם ליום המחר. הרוח נושבת אל עבר מגבלות מחמירות שאפילו הרשת החברתית בעצמה, לא רוצה להיות כפופה תחתן.

אז מה עושים כשהחוקים והשינויים כבר לא משתלמים כלכלית למפרסמים? הפתרון שאנחנו מצאנו שמור קרוב לחזה, אבל בעקבות השינויים האחרונים… החלטנו לחשוף אותו במשדר חירום למי שמפרסם בפייסבוק, וגם רוצה להפוך את המשבר מגזר דין סופני – להזדמנות לפתוח פער בלתי ניתן לסגירה על המתחרים”

פתוח לקוראי האתרהדרכה בשידור חי על השינויים האחרונים בפייסבוק וההזדמנות לפרוץ קדימה