״הפתרון שקארין מצאה עבור גיא הוא לא פחות ממדהים״

כולם, חוץ מקארין, חשבו שהבעיה של גיא בלימודים לא ניתנת לפתרון, ואמרו לנו להשלים עם זה ולהעביר את גיא לבית ספר לילדים המתקשים בלימודים.

קארין: אני ״מכורה״ לסיפוק בפתרון אתגרים לילד ואחר כך לראות אותו פורח בכוחות עצמו ועם בטחון עצמי

מיכל ויואל, הורים לגיא (שם בדוי) בן 12, היו בטוחים שגיא מסוגל ליותר. למרות שהמורים המליצו להם להעביר אותו לכיתת לקויי למידה בגלל שגיא מתקשה בלימודים, ואפילו לבית ספר אחר.

אחרי שמיכל שיתפה חברה בדילמה שלה, החברה המליצה לה להיפגש עם קארין ולערוך לגיא אבחון כישורי למידה. לאחר שגיא עבר אבחון מקיף, שכלל בתוכו אבחנה מדוייקת וממוקדת של קשיים וחוזקות, ובסוף האבחון גיא גם קיבל הדרכה על איך לנצל את החוזקות שלו כדי להתגבר על הקשיים – הוא הפך, בתוך מחצית אחת, לאחד התלמידים הטובים בכיתה, ובטחונו העצמי עלה פלאים.

אחרי שהגיעו אלינו מספר דיווחים נלהבים נוספים מהורים על מאבחנת לקויי למידה מיוחדת במינה, קבעתי פגישה עם ההורים המאושרים של גיא בבית קפה האהוב עליהם עם נוף לים, וביקשתי מהם לספר על השינוי הגדול בחייו של בנם ובחייהם.

מיכל, ספרי לי איך היו החיים לפני שקארין אבחנה את גיא.

מיכל: לפני שפגשנו את קארין היינו במצוקה והרגשנו אבודים. לא ידענו למי לפנות קודם, ומה צריך לעשות. ידענו שיש לנו בן נבון, אך בבית הספר גיא צבר כשלונות, לא התקדם בקצב הכיתה, ובטחונו העצמי הלך וירד. היינו אובדי עצות, והמורים בבית הספר לא ידעו למקד את הקושי, שלא לדבר על פתרון, ורק אמרו שהבן שלנו אינו מגיע להישגים.

יואל: התבוננו בגיא וראינו שההישגים שלו בבית הספר נמוכים ביחס לחבריו, והתקדמותו אטית. מהמורה שמענו שבכיתה הוא לא ממצה את היכולת שלו, כמו שאנחנו מכירים אותה בבית. והוא גם מפטפט בשיעור, ולעתים מתחצף ומפריע. במבחנים הוא נכשל למרות שלומד בבית, ועונה נכון על שאלות. בבית הספר גיא לא מסתדר עם חברים, וגם לא נפגש איתם אחר הצהריים. שמנו לב שגיא לא מתמיד בחוגים ורוצה להפסיק אחרי חודשיים-שלושה. ובכלל, יש הרגשה שגיא מחפש דרכים כדי לפרוק תסכול: מתרגז, אימפולסיבי, ווכחן.

מצב כזה של תסכול בכלל לא קל לילד ולמשפחה.

אז איך התמודדתם עם התסכול של גיא? ועם התסכול שלכם? ניסיתם להתייעץ עם חברים? ומה עם מומחים?

יואל: התלבטנו מאד. גם שנינו לבד, גם במשפחה המורחבת, ואחרי שהתייאשנו ולא הצלחנו למצוא פתרון בעצמנו, או בתוך המשפחה, פנינו לעזרה ממומחים. שאלנו את המחנכת מה היא חושבת ועל מה היא ממליצה. היא העלתה את האפשרות שגיא תלמיד חלש, ושכדאי לנו לשקול להעביר אותו לכיתת חינוך מיוחד או לבית ספר אחר לילדים המתקשים מאד בלימודים. מיכל שאלה הורים אחרים בבית הספר איך הם עוזרים לילדים שלהם ללמוד, אך לא למדה שום דבר חדש. הלכנו לרופא המשפחה וערכנו בדיקות ראיה ושמיעה, ונאמר לנו שהילד בריא, ואין כל צורך במשקפיים. אפילו נפגשנו עם פסיכולוג אשר קבע, אחרי מספר פגישות, שלילד אין בעיות רגשיות, ושאנחנו מחנכים אותו נכון. הוא גם ציין שהילד חכם ונבון.

נו, נראה לי שיצאתם יותר מבולבלים מאשר כשנכנסתם

יואל: כן… לגמרי. כל מי ששאלנו וכל מי שהתייעצנו אתו השיב לנו שהכל בסדר עם גיא. אבל, אם הכל בסדר, אז למה גיא חווה את כל הקשיים האלו? בטוח שיש לגיא בעיה או קושי, אבל מה הם יכולים להיות? ולמה אף אחד לא מסוגל לאתר אותם?

ביחד עם קארין אפשר להתגבר על הרגשת ה-לבד וחוסר האונים

אוקיי, אז איך פגשתם את קארין?

מיכל: זה דווקא סיפור מעניין. גם כשהתייעצנו במשפחה, וגם כשהתייעצתי עם אמהות אחרות בבית הספר, יחד עם האפשרות של להעביר את גיא לבית ספר מותאם יותר לילדים עם קשיים, עלתה האפשרות לטיפול תרופתי. בשני המקרים התשובה של יואל ושלי היתה ״לא״ חד משמעי. אנחנו מכירים את גיא. הוא חכם, נבון, מוכשר, וחברותי. אנחנו יודעים שהוא נורמלי בדיוק כמו כל ילד אחר, ולא צריך להתערב לו בראש.

ואז, ערב אחד כשיצאתי לקפה עם חברות, אחת מהן מספרת שהיא שמעה מקולגה בעבודה על מאבחנת לקויי למידה ממש ממש טובה. אני כבר הייתי אחרי כל המחקר אחר תשובות, והייתי מוכנה לעשות כל דבר רק כדי להגיע לוודאות (אני בכלל לא מדברת על להגיע לפתרון, רק על לדעת מה הבעיה, ומה אפשר לעשות).

כשחזרתי הביתה, התייעצתי עם יואל, והחלטנו: היא מאבחנת, כלומר היא יכולה לעזור לנו להבין את הבעיות, ואולי אפילו להציע דרכים לפתרון. וחוץ מזה, מה יש לנו כבר להפסיד?

אז ביקשתי מהחברה את מספר הטלפון של המאבחנת והתקשרתי. קארין שאלה אותי כמה שאלות כלליות על המשפחה ועל הילד, וקבענו פגישה: ההורים, גיא, וקארין. היה קל ופשוט.

טוב, אז איך היתה הפגישה עם קארין?

מיכל: הגענו שלושתינו לדירה מוארת, עם אווירה חמימה ונעימה. קיבלו את פנינו שלושה חתולים סקרנים וקארין. ישבנו לשיחה מקדימה כאשר קארין לא הגבילה אותנו בזמן, נתנה לכל אחד מאיתנו להתבטא, ולגיא להיפתח, תוך כדי שהוא מלטף חתול פרוותי וחמוד. על הקירות ראינו תלויים גם שעון ותמונה ילדותיים. כששאלנו את קארין, היא ענתה שאלו מתנות מילדים שעזרה להם. למשל, הילד שנתן לה את השעון עבר מכיתת לקויי למידה לכיתה רגילה וסיים בגרות מלאה. וואוו.

אחרי שסיימנו את הצד שלנו, קארין סיפרה לנו שיש לה ניסיון של 31 שנים באבחון לקויי למידה. שהיא מטפלת בלקויי למידה בחשבון, אנגלית, עברית ורוסית.

קארין הדגישה כמה חשוב לאבחן בשפת האם של הילד כדי להעריך באופן המדוייק ביותר את כישוריו. אני מיד חשבתי על הילדים בכיתה של גיא שלמדו רוסית בבית לפני עברית, כמה הם מתקשים בכיתה רגילה, וכמה שקארין יכולה לעזור להם; כי לפעמים אני ממש מרחמת על הילד.

קארין סיפרה לנו גם שבמקרה והיא חושדת בבעיה שלא קשורה ללקויי למידה, היא מפנה למומחים רלוונטיים שהיא בחרה אישית אחרי שראתה והתנסתה בתוצאות העבודה ובדיאגנוזות הטובות שלהם. ושהיא גם משמשת יועצת אובייקטיבית ומכוונת עבור ההורים לבירור זכויות ההורים והילד מול קופות החולים ומוסדות הממשלה; כמו למשל: ידעת שאפשר לקבל סבסוד ל-12 תרפיות מקופות החולים, או בדיקה ממוחשבת מסובסדת, ונקודות זכות במס הכנסה? לנו לא היה מושג שבכלל אפשר לסבסד בדיקות כאלה.

לבסוף, ממש לפני שהתחלנו באבחון, קארין הרגיעה אותנו והדגישה שוב של-90% מהמאובחנים אבחון דידקטי מספיק, ואם קרה וצריך לבצע בירורים נוספים, היא יודעת למי להפנות כדי לקבל תשובות מדוייקות. ואחר כך היא יכולה לסכם הכל ביחד עבור ההורים, ולהציע דרכי טיפול.

וזהו? זה היה כל האבחון? קצת מעט ורדוד הייתי אומר

יואל: אז כמו שאמרתי קודם, האבחון התחיל בשיחה דווקא עם שלושתינו, וקארין דיברה על הניסיון הרב שלה. אחרי השיחה איתנו התחיל האבחון עם גיא. אני לא אפרט את מהלך האבחון כאן, כי קארין ביקשה לא לדון בתוכן. לא בגלל שהתוכן סודי, ממש לא; אלא כדי לשמר אובייקטיביות עבור ילדים ואנשים אחרים שיעברו אבחון דידקטי בעתיד.

אחרי שעתיים בערך, חזרנו לקארין, גיא, והחתולים – שבינתיים הפכו להיות ממש חברים. נכנסנו לבית והרגשנו כאילו באנו לבקר חברים ולא לקבל פתרון לבעייה כואבת שמלווה אותנו כבר כמעט שנתיים.

מיכל: בשיחת הסיכום, קארין הפתיעה אותנו כשאמרה שיש לה פתרון לבעיה של גיא. למען האמת, אני הייתי סקפטית לגמרי, וגם יואל (שאלתי אותו אחר כך). איך יכול להיות שבשעתיים קארין הצליחה למצוא ולפתור את הבעיה של גיא, בזמן שכל המומחים האחרים לא מצאו או נתנו כיוון אחרי שבועות של ניסיון? חשוב לי לציין, כי קארין התמקדה בנקודות החוזק של גיא, וציינה שהילד נבון ביותר, ובכך חיזקה את ביטחונו ואמונתו בעצמו – וזאת לאחר שמהמורים הוא שמע דברים מתסכלים, וחווה חוסר הצלחה. לאחר מכן, היא הסבירה לנו, באופן עדין ובשפה פשוטה, איפה טמונה הבעיה, וכיצד ניתן לפתור אותה. בנוסף, בהמשך, קארין גם הדריכה את המורה להוראה מתקנת שעובדת עם גיא, וגם שוחחה עם הצוות הפדגוגי של בית הספר.

אז מה קארין נתנה כפתרון?

מיכל: אני לא אפרט כאן בדיוק את הפתרון, הוא אישי ופרטי של גיא. אני רק אציין שקארין נתנה לנו אבחנה מדוייקת, בנתה לגיא תכנית עבודה, ונתנה לו המלצות כיצד הוא יכול לעקוף את הקושי שלו.

ובבית הספר? המורים עזרו או התנגדו? וגיא? היו שינויים?

מיכל: קבענו פגישה עם הצוות הפדגוגי, והגענו אליהם מצויידים בהמלצות האבחון. את השינוי בגיא ראינו עוד אצל קארין, והיינו מאד מרוצים שההתלהבות של גיא נשארה גבוהה גם בבית הספר. לשמחתינו, וגם קצת להפתעתינו, המורים מאד שמחו לקבל את תוצאות האבחון וההמלצות איך לעבוד עם גיא, ואיך לבחון אותו באופן שיאפשר לגיא למצות את מלוא הפוטנציאל שלו.

יואל: לפני הבוחן הראשון די חששנו לעצמנו בלילה מה יהיה אחרי… האם הפתרון של קארין יעבוד? האם גיא יצליח יותר? אנחנו ישנו ממש גרוע בלילה לפני הבוחן הראשון של גיא, וגיא – ישן כמו תינוק וקם רענן בבוקר. אנחנו היינו על ״קוצים״ עד שגיא חזר מבית הספר. אני החזקתי את מיכל לא להתקשר לגיא, והיא החזיקה אותי. היה קשה לחכות. ואז גיא הגיע הביתה כולו זורח ואמר שהבוחן הלך לו ממש טוב.

מיכל: יומיים אחרי הבוחן גיא הגיע הביתה עם ציון 92! הוא לא האמין וגם אנחנו לא. גם המורה הייתה מופתעת, ושמחה מאד בהצלחתו.

יואל: אז הסתכלנו זה על זו ואמרנו: קארין יודעת על מה היא מדברת!

מיכל: בהדרגה הלחץ ירד, ישנו טוב יותר בלילה. וכל בוחן ומבחן שעבר העלה לגיא את הביטחון העצמי, והעלה את הציונים בכל המקצועות לרמה של מצטיין (ציון ממוצע מעל 87).

החתול והבובה יוצרים אווירה רגועה, מקטינים את הלחץ, נותנים הרגשה נינוחה, ועוזרים לאבחון מוצלח

לסיום, מיכל, יואל, מה אתם ממליצים להורים שמרגישים מבולבלים וחסרי אונים כמוכם?

מיכל: לא לבזבז זמן. ליצור קשר מיד עם קארין. אפילו אם היא לא תפתור את הבעיה היא תדע למי להפנות קודם כל, ואחר כך תסכם את הכל בשפה ברורה ופשוטה בשבילכם, ובשביל המורים.

יואל: ההרגשה הזאת של ״אבודים״ היא שורפת אותך מבפנים, וגם גורמת לויכוחים מיותרים בינינו וגם עם גיא. אל תחכו לסדקים בזוגיות ובהעלמות המשפחתיות שלכם, ולהידרדרות משמעותית במצבו ובבטחונו העצמי של הילד שלכם!

מיכל: קארין מדגישה שהאבחון והטיפול שלה הם תפקודיים בלבד. כלומר, איך אתה מתפקד בלמידה ומה עוצר אותך מללמוד ולהצליח באופן האופטימלי עבורך. מה שהיא מצאה עבור גיא הוא לא פחות ממדהים. אף אחד לא חשב שהבעיה של גיא היא די קטנה וניתנת לפתרון. והכי חשוב – כולם הבינו שהבן שלנו מאד מאד חכם.

ואתם מוכנים לשתף את פרטי הקשר של קארין עם הורים אחרים?

מיכל: כן, בוודאי. ביקשנו מקארין רשות לשתף.

את קארין אפשר להשיג:

בכתובת המייל הזו: karin@learningdisorders.co.il

במספר הטלפון הזה: 052-3588266

והאתר שלה נמצא כאן: https://learningdisorders.co.il