תחקיר דה רוטשילד חושף: ״הכסף באמזון יוצר אשליה שכל אחד יכול להביא מכה… והנוכלים מזנקים על הטרף התמים״

גובל בפשע. הבאזז ברשת סביב המסחר באמזון הוליד גל של ״כרישים מריחי דם״ המציעים קורסי מסחר באמזון הגובלים במרמה במקרה הרע, ובחובבנות פושעת במקרה הטוב. וכך, מאות ישראלים נפרדים מאלפי דולרים, בתמורה לחודשים ארוכים של תסכול וחרטה. בכתבת תחקיר ראשונה מסוגה בישראל, דה רוטשילד חושף את ממדיה המפחידים של התופעה, ומי באמת מתאים למסחר באמזון...

מאת: צבי יעקב

זה צץ בכל מקום. הצעות לתכניות, קורסים והכשרות למסחר באמזון מציפות בשנתיים האחרונות את פייסבוק, גוגל והעיתונים הכלכליים. כפי שנראה מיד – הצמיחה המואצת של אמזון אכן יוצרי פערי שוק, אותם הסוחר הישראלי מחפש לנצל. אך כיצד ניתן לדעת האם מדובר בבועה וחמור יותר אילו תכניות הכשרה ״כשרות״ אילו גובלות במרמה?

אך לפני כן?

להלן תקציר מהיר של התפתחות תופעת המסחר באמזון בישראל:

אין זה סוד… עולם המסחר המקוון חולל מהפכה בעתידם הכלכלי של ישראלים רבים.

החל ממתכנתים, גרפיקאים ומעצבי ממשק המרוויחים משכורות מכובדות דרך אתרים כמו Odesk ו-Elance. משווקי שותפים היושבים בבתי הקפה של תל אביב ומייצרים סכומים שמנכ״לים של חברות בינוניות יכולים לחלום עליהם. ועד יזמי מוצרי המידע, המסוגלים להכניס כמה מאות אלפים עד מיליוני שקלים מהשקה האורכת שבועייםשלושה

אך לצד יזמים אלה אשר פתחו יכולות מתקדמות בתכנות, שיווק ישיר וקופירייטינג המערב הפרוע של האינטרנט מציע הזדמנויות ״התעשרות מהירה״ אשר מפילות רבים בפח. לדוגמא, תעשיות הפורקס (מסחר במטבע חוץ) והאופציות הבינאריות (מסחר בכל דבר שזז), רוקנו את הכיסים לרבים וטובים. וכעת, תלונות רבות מציפות את הרשת גם בקשר לקורסי המסחר באמזון.

חלון הזדמנות קצר

מדוע? ובכן, הסיסמוגרף ההיסטורי מבציע על כך פעם במספר שנים, נפתח חלון הזדמנויות אמיתי וכי אלה החכמים מספיק לזהות אותו ולזנק לתוכו, מצליחים לממש את הבטחת הלייפסטייל של האינטרנט.

לדוגמא, בשנת 2000 גוגל פתחה לראשונה את האפשרות לפרסם דרך מנוע החיפוש שלה, ומפרסמים מהירים גרפו הכנסות ענק, תוך הוצאות פרסום שהסתכמו בדולרים בודדים. מקרה זה חזר על עצמו בשנת 2004 עם פייסבוק.

לאחר מכן, בשנת 2005 החלה תעשיית שיווק השותפים להתפשט כאש בשדה קוצים בארץ והפכה את הנכנסים הראשונים לשורותיה, לרוב צעירים בגילאי ה-20, לילדי הפלא החדשים של האינטרנט. כמו כן, עד 2008 וחוק הספאם, יזמים אשר ידעו לפרסם במייל יכלו לעשות זאת ללא כל מגבלה, ולגרוף הון.

ההיסטוריה של האינטרנט מעידה על שתי עובדות הקשורות ליזמים הללו:

  1. הם ידעו להיכנס בזמן לחלון הזדמנות שנסגר במהרה (לרוב 1-4 שנים)
  2. הם פתחו פער בלתי ניתן לסגירה ביחס לאלה שנכנסו מאוחר יותר

ובנקודה זו?


אנו מתחברים לסיפור העומד במרכז כתבה זו: רעידת האדמה אשר מחוללת תעשיית המותג הפרטי באמזון. העדויות על אלפי סוחרים ישראלים הגיעו גם לאוזנינו, ויצאנו לבדוק האם מדובר ב׳הייפ׳ לא מבוסס או בחלון ההזדמנות הראשון שנפתח באינטרנט, מאז שנת 2011 וגל ההשקות.

״אמזון הקניון הגדול בעולם, פי 5 מאיביי״

כך זה החל. שיטת ה-FBA של אמזון הושקה ביולי, 2013. במסגרתה, אמזון לוקחת את העבודה השחורה מידי הסוחרים על עצמה, דרך אחסון המוצרים ושילוחם ללקוח. כך, הפכה אמזון לקניון הגדול בעולם, פי 5 מ-eBay המסורבלת. וכך, יכול כל יזם למכור ולשלח מוצריו במהירות לפתח ביתו של המזמין ללא מאמץ.

אמאזון–מול–איביי
אמזון מול eBay. בשנת 2014 אמזון הכניסה כ-85 מיליארד דולר, בעוד eBay הסתפקה ב-17 מיליארד בלבד.

עוד על עולם המסחר המקוון:

האתגר האמיתי של סוחרי אמזון

אך אין זה מספיק להעלות מוצר לאמזון, דרוש גם מי שישים עליו ידו. לכן, האתגר של היזם הוא להיכנס לדירוג גבוה באחת מ-23 מיליון הנישות הקיימות באמזון וכך, למכור מאות עד אלפי יחידות מדי יום, באחוזי רווח הנעים בין 30-50%.

וכאן? בדיוק מתחילה הבעיה…

בניגוד למה שרבים חושבים, הישראלים הם לא היחידים שהריחו את ההזדמנות באמזון. וכיום? הדרך למעמד הבסט-סלר (מוכר מצטיין) אינה מסתכמת רק בשילוח המוצר הנכון לאמזון, וספירת הכסף במדרגות. חובה גם לדעת לקדם את המוצר בתוך אמזון, ולהיות מחובר באינפוזיה להתפתחויות תכופות המציגות אתגרים חדשים, והזמנויות חדשות.

וכך קורה כי עשרות מכללות, גופי הכשרה ומנטורים מוליכים את תלמידיהם שולל. מובילים אותם להשקיע 4-8 אלף דולרים בתכנית הכשרה ומוצר, ולאחר מכן? נוטשים את הספינה לאחר שהמוצר החדש נחת במחסנים… והפך בפועל לחנות רפאים.

יחד עם זאת, נתוני חברת האשראי פיוניר, המשרתת אלפי ישראלים הסוחרים באמזון, מעידים כי המסחר באמזון עדיין מאפשר אופורטוניזם קלאסי. דמיאן מיכאלי (39, מחולון), הבעלים המשותף של BSM, אקדמיית המסחר באמזון הגדולה בישראל, בעלת תג הארגון הישראלי למסחר הגון, מרחיב על הבעיה:

״כרישים מריחי דם״

״אותי זה לא הפתיע. בשנתיים האחרונות, סיפורי ההצלחה של סלרים ישראלים יצרו ברשת באזז, שבתורו? הוביל לגל חקיינים שיודעים שאם יוציאו קורס מסחר באמזון? יימצא הפראייר שייפול ברשת ויסכים לשלם עליו.״

וכולם נוכלים?

״אני יודע שאני משוחד, בגלל שאני בעלים של אקדמיית מסחר באמזון, אבל יש קולגות שאני מאוד מכבד. הם באמת עושים עבודה טובה, עושים חיל באמזון בעצמם ויודעים להדריך כמו שצריך. אבל לצדם, קם גל חובבנים שמנסה להרוס את העבודה הקשה שאני ויעקב (64, השותף של דמיאן ב-BSM) עשינו בשנתיים האחרונות. אני לא יכול לטמון את הראש בחול ולתת לזה לקרות… ״

מדוע אתה רואה את הפעולות שלהם כהרסניות?

״הם נכנסו לשוק רותח כדי לתת מכה. בנו קורסים דיגיטליים מיושנים, ׳שגר ושכח׳. כמעט עם אפס תמיכה וליווי בפועל. זה אולי היה יכול לעבוד ב-2012, אבל ב-2017? בלי ליווי, תמיכה וקהילה תוססת שחיה את אמזון ומאפשרת לך כסוחר להיות Hands On יאכלו אותך חי. בלי זה המוצר שלך יגסוס באמזון וההשקעה שלך תיזרק לפח…״

מיכאלי וגוטמן בכנס בסט סלר. ״החזון שלנו הוא להפוך את ישראל למדינה של יזמי אינטרנט.״ צילום: יח״צ
מיכאלי וגוטמן בכנס בסט סלר. ״החזון שלנו הוא להפוך את ישראל למדינה של יזמי אינטרנט.״ צילום: יח״צ

״מי שחולם ׳להביא מכה׳ לא יצליח בחיים״

מדוע בחרת ללמד מסחר באמזון?

״כמה אפשר לטחון מול המחשב ולחפור באמזון? תבין, כן… ללמד אחרים זה חד וחלק רווחי ואתה גם מקבל מזה משמעות. אתה יודע מה זה לקבל וואטסאפ מאדם שהרוויח 7-8 בחודש ולא סגר את החודש, ועכשיו מכניס מאמזון 20,000 דולר לכיס? אתה מבין שנגעת בחיים. מצד שני, המחזור הנוכחי? בכלל לא היה בתכניות… אם כי חשוב לי להבהיר שלא כל אחד יכול להצליח במסחר באמזון.״

למי מסחר באמזון לא מתאים?

״קודם כל, מי שחולם ׳להביא מכה׳ לא יצליח בחיים. אמזון זה עסק רציני, שבונים כך שייצר הכנסה שנים קדימה. זה לא ללחוץ על כפתור ויוצא כסף מהמחשב. מי שלא יודע להתמיד ולא מסוגל להשקיע זמן ואנרגיה בקידום המוצר באמזון, ייכשל. מי שלא מבין שלפעמים בא לך למרוט את השיער מההתעסקות מול הספקים הסינים, ייכשל. ומי שלא מוכן להשקיע בעסק 3-4 אלף דולר כדי להרים מוצר ראשון, ייכשל.״

מדובר בסכום בלתי מבוטל…

״אמת. אמרתי כבר שאמזון זה עסק לכל עניין ודבר, נכון? רק שפה במקום להשקיע רבע מיליון שקל בהקמה של מסעדה קטנה או חנות או פאב, אתה משקיע כמה אלפי דולרים בודדים. מצד שני, אני מבין אותך, גם לי ההשקעה הזאת נראתה מפחידה בהתחלה… ועוד היה לי ניסיון בכמה עסקים לפני כן.״

מיכאלי. ״יש ימי חג באמזון - בלק פריידיי למשל - מכניסים לך הכנסה של חודש״
מיכאלי. ״יש ימי חג באמזון – בלק פריידיי למשל – מכניסים לך הכנסה של חודש״

דמיאן, מדוע החלטתם לפתוח מחזור גם ב-2017?

״פשוט. אחרי שמאות חבר׳ה שמעו על שיטת המותג הפרטי באמזון ראו את התוצאות של התלמידים שלנו, הם מחפשים בנרות תכנית הכשרה חזקה. האנשים האלה הם בני משפחה וחברים של התלמידים שלנו, ושמעתי כבר על עשרות מהם שנפלו בידיים הלא נכונות, ונעקצו.״

תלמידי BSM. ״ אחרי שעשרות אלפי אנשים ראו את התוצאות של התלמידים שלנו, הם מחפשים בנרות קורסים ״
״שמעתי על עשרות חבר׳ה שנעקצו״

לצפייה נוספת:

מיכאלי בכנס אמזון בארצות הברית. ״השקעתי מעל 30,000 דולר בקורסי מסחר באמזון. חייבים להישאר מעודכנים״
מיכאלי בכנס אמזון בארצות הברית. ״השקעתי מעל 30,000 דולר בקורסי מסחר באמזון. חייבים להישאר מעודכנים״

״כרגע, רף הכניסה הוא כמה
אלפי דולרים בודדים״

אם ככה, וודאי משתוללת תחרות נוראית בין הסוחרים…

״נכון, ופה נכנסת שיטת המותג הפרטי לעניינים. תבין, יש שלוש אסטרטגיות מכירה באמזון:

(1) דרופשיפינג, שזה מסחרה שאתה משחק בה על הפרשי מכירים
(2) מותגים פרוצים. שזה אומר לחקות אחד-לאחד מוצר ולהתחרות באלפי המוכרים שלו על פרומיל מזערי
ו-(3) המותג הפרטי, שזה אומר ליצור מותג פרטי משלך.

שתי השיטות הראשונות נמצאות היום בתחרות, שאם אתה מתחיל? בהצלחה להחדיר לשם סיכה. אבל המותג הפרטי? פה ההזדמנות עדיין חיה ובועטת, אם כי ככל שהזמן עובר חלון ההזדמנות נסגר. אנחנו לא החכמים היחידים בעולם אתה יודע…״

אז אתה טוען שבשנת 2018 למשל, אמזון כבר לא תהיה אטרקטיבית?

״היא תהיה אטרקטיבית, אבל רק למי שתפס את המקום שלו בזמן והכה שורשים. כרגע, רף הכניסה עדיין נמוך. עומד על השקעה של כמה אלפי דולרים בודדים. לא ביג דיל אם לוקחים בחשבון שאתה מקים פה עסק לכל עניין ודבר…

ושאם תאתר את המוצר הנכון ותלך לפי השיטה כמו תוכי, יש סיכוי לא רע בכלל להגיע לעשרות אלפי דולרים בחודש. אבל עוד שנה שנתיים? אם לא בנית לעצמך מותג, תצטרך לשים 150,000 אלף שקל רק כדי להכניס את הרגל מבעד לדלת.״

למה אתה מתכוון ב׳לאתר את המוצר הנכון׳?

״אתה יכול לחשוב על הצמיחה המואצת של אמזון, כמו על בצק שמותחים אותו עד שנוצרים בו חורים. ואת החורים האלה, שבאמזון אנחנו קוראים להן ׳בועות שוק׳, אנחנו מאתרים דרך ניתוח פרמטרים חשופים ונסתרים של אמזון. לדוגמא, חוזק הקטגוריה, דירוג המוצר בתוך הקטגוריה ותחרות פנימית״

אז זה לא למכור את האגרטל של דודה שלך, כמו באיביי?

״ממש לא. ואני אומר מראש… כל מוצר שעולה לך בראש עכשיו הוא כנראה מוצר שלא יצליח ואסור לך להיכנס איתו לאמזון. באמזון מותג פרטי, אתה חייב לעבור את מבחן המקוריות…״

מה זה מבחן המקוריות?

״(צוחק) תקשיב… אם אתה מספר על המוצר לחבר, ואין לו מושג על מה אתה מדבר… ככה גדל הסיכוי שהנישה פחות רוויה. המוצרים המקוריים הם המוצרים שמוצאים בהם את ״בועת השוק״ שהופכת את המוצר שלך לרב-מכר. רק בגלל שאתה עונה על ביקוש שכבר קיים.״

אתה יכול לתת דוגמא למוצרים שכאלה?

״אתה מתקיל אותי פה. תבין, בחירת המוצר היא השלב הכי קריטי בתהליך, ובגלל זה בעייתי לחשוף מוצרים. זה סוד מסחרי. תעשה את זה כמו שצריך ועשית 80% מהעבודה. תעשה את זה גרוע, ולא משנה כמה תזיע המוצר לא יתרומם.״

ובכל זאת?

״בוא נגיד שאתמול תלמיד שלח לי בוואטספ צילום של מוצר שלו שעושה 127,000 דולר בחודש- אורות ניאון זוהרים לאסלה. אמיתי לגמרי, לא צוחק.״

מיכאלי: ״בחירת המוצר היא השלב הכי קריטי ובגלל זה, בנינו כלי אוטומטי לאיתור רבי מכר לתלמידים שלנו״
מיכאלי: ״בחירת המוצר היא השלב הכי קריטי ובגלל זה, בנינו כלי אוטומטי לאיתור רבי מכר לתלמידים שלנו״

איך ניתן לאתר רבי מכר שכאלה?

״יש שתי אפשרויות. הראשונה היא לחפש אותם ידנית. באמזון של 2017 זה יכול לקחת לך בקלות שמונה חודשים של עבודה של 4 שעות ביום. והדרך השנייה היא דרך כלי איתור רבי המכר האוטומטי בעברית שהמתכנתים שלנו ב-BSM פיתחו בהשקעה של 50,000 אלף שקל.

זה הכלי היחיד בארץ לאיתור ׳בועות שוק׳ ורבי מכר, ויצרנו אותו במיוחד לעצמנו ולתלמידים שלנו ב-BSM כדי ׳לבטח׳ כמה שאפשר את ההצלחה שלהם.״

״כלי אוטומטי בעברית לאיתור
רבי מכר באמזון 2017״

והבנתי שאתה מעניק גישה לכלי הזה למי שנרשם לסדרת הסרטונים של BSM?

״כן, במקום אשליות, אני מראה מציאות. חשוב לי שמי שמתעניין במותג הפרטי באמזון יקבל הזדמנות לחוות את הריגוש של איתור ׳בועות שוק׳ רווחיות בעצמו. רק תציין בבקשה שהגישה לכלי מוגבלת ל12,000 הנרשמים הראשונים בלבד.״

מדוע?

״כי בממוצע, 650 מהם באמת ייקחו את הצעד הבא וייצרו את המוצר. זה מספר קטן מספיק כדי שלא תהיה קניבליזציה בתוך הקבוצה ושהם יהרסו אחד לשני.״

האם ישנה התחייבות לרכוש את הקורס, למי שנרשם לסדרה הווידאו כדי לקבל את הכלי?

״חס וחלילה. אני לא מחפש תלמידים שלא בטוחים שהם רוצים להצטרף. זה מתכון לאסון בגלל שאם אתה מכניס תלמיד שלא מאמין בזה, גם אם אאתר ואייצר את המוצר בשבילו זה לא יעבוד. הוא לא יתמיד. זאת גם הסיבה לעובדה שאנחנו נותנים החזר כספי למי שקנה, וחושב שזה לא בשבילו.״

אז למי זה כן מיועד?

״בגלל זה, הגישה לסרטונים חינמית ופתוחה למי שרוצה לראות דרך מוכחת לעשות כסף באמזון ב-2017 ולמצוא את רב-מכר משלו. משם? אתה כבר צריך לקחת את הצעד הבא. זאת הדרך שלי לבודד אנשים שבאמת רעבים להצליח ומוכנים לעשות מה שצריך, ולקחת אותם יד ביד למטרה.״

ומה קורה אם תלמיד מעוניין להיכנס לאמזון אבל אין לו כרגע כסף להשקיע במוצר?

״אני לא מבטיח כלום, כן? אבל במחזור הקודם הפעלנו בהצלחה שירות ״שידוך״ בין תלמידים שנכנסו כמשקיעים לבין תלמידים שנכנסו כמיישמים. ככה צד אחד משקיע את הכסף, הצד השני עושה את העבודה ושני הצדדים משלימים אחד את השני, ומחלקים ביניהם את הרווח.״

מאתר רבי המכר של בסט סלר מאסטרי
מאתר רבי המכר של בסט סלר מאסטרי

ל-12:000 הראשונים בלבד: לחץ כאן לקבלת גישה מידית לסדרת הווידאו של דמיאן מיכאלי ולמאתר רבי המכר האוטומטי 2.0

* פתוח בחינם עד ה-10.6