חשיפה ראשונה: איך דור רעב של ״יזמי אמזון״ ישראלים (וסבא שלהם) פיצחו את האניגמה וכובשים מהבית את הקניון הגדול בעולם

החלום להרוויח כסף מהבית דרך האינטרנט הפך יותר למרוששים, מאשר עשירים. לכן, כשהחלו להציף את המערכת שמועות על אמזון, יצאנו לבדוק העניין כשאנו בטוחים כי מדובר באחיזת עיניים. אך אז? נתקלנו בשני יזמים מנוסים, בתלמידים הנאמנים שלהם ובמה שהם מכנים כ-״הזדמנות של פעם בדור״.

דמיאן-מיכאלי-ויעקב-גוטמן
דמיאן-מיכאלי-ויעקב-גוטמן

מאת: צבי מעוז

אין ספק. עולם המסחר המקוון שינה את עתידם הכלכלי של רבים.

החל מנערים הודים המרוויחים משכורות הייטק דרך אתרים כמו Odesk ו-Elance. משווקי שותפים היושבים על החוף בלההויה (קליפורניה) או גורדון (תל אביב) ומכניסים סכומים שמנכ״לים של חברות בינוניות יכולים לחלום עליהם. ועד יזמי מוצרי המידע, המסוגלים להכניס כמה מאות אלפים עד מיליוני שקלים מהשקה האורכת שבועייםשלושה

אך לצד יזמים אלה אשר פתחו יכולות מתקדמות בתכנות, שיווק ישיר וקופירייטינג המערב הפרוע של האינטרנט מציע הזדמנויות ״התעשרות מהירה״ אשר מפילות רבים בפח. לדוגמא, תעשיות הפורקס (מסחר במטבע חוץ) והאופציות הבינאריות (מסחר בכל דבר שזז), רוקנו את הכיסים לרבים וטובים. וזה עוד בלי שניכנס להונאות כגון פישינג ופירמידות.

חלון הזדמנות קצר

אך עדיין, הסיסמוגרף ההיסטורי מבציע על כך פעם במספר שנים, נפתח חלון הזדמנויות אמיתי וכי אלה החכמים מספיק לזהות אותו ולזנק לתוכו, מממשים את הבטחת הלייפסטייל של האינטרנט.

לדוגמא, בשנת 2000 גוגל פתחה לראשונה את האפשרות לפרסם דרך מנוע החיפוש שלה, ומפרסמים מהירים גרפו הכנסות ענק, תוך הוצאות פרסום שהסתכמו בדולרים בודדים. מקרה זה חזר על עצמו בשנת 2004 עם פייסבוק.

לאחר מכן, בשנת 2005 החלה תעשיית שיווק השותפים להתפשט כאש בשדה קוצים והפכה את הנכנסים הראשונים לשורותיה, לרוב צעירים מחוצ׳קנים בגילאי ה-20, לילדי הפלא החדשים של האינטרנט. כמו כן, עד 2008 וחוק הספאם, יזמים אשר ידעו לפרסם במייל יכלו לעשות זאת ללא כל מגבלה, ולגרוף הון.

כיום, ההיסטוריה של האינטרנט מעידה על שתי עובדות הקשורות ליזמים הללו:

  1. הם ידעו להיכנס בזמן לחלון הזדמנות שנסגר במהרה (לרוב 6 חודשים עד שנה)
  2. הם פתחו פער בלתי ניתן לסגירה ביחס לאלה שנכנסו מאוחר יותר

ובנקודה זו,
אנו מתחברים לסיפור העומד במרכז כתבה זו: רעידת האדמה אשר מחוללת תעשיית המותג הפרטי באמזון. העדויות על אחוז הצלחה בלתי רגיל של השיטה הגיעו גם לאוזנינו, ויצאנו לבדוק האם מדובר ב׳הייפ׳ לא מבוסס או בחלון ההזדמנות הראשון שנפתח באינטרנט, מאז שנת 2011 וגל ההשקות.

הדרך הקלה והחכמה

כך זה החל. שיטת ה-FBA של אמזון הושקה ביולי, 2013. במסגרתה, אמזון לוקחת את העבודה השחורה מידי הסוחרים על עצמה, דרך אחסון המוצרים ושילוחם ללקוח. כך, הפכה אמזון לקניון הגדול בעולם, פי 5 מ-eBay המסורבלת. וכך, יכול כל יזם למכור ולשלח מוצריו במהירות לפתח ביתו של המזמין ללא מאמץ.

אמאזון–מול–איביי
אמזון מול eBay. בשנת 2014 אמזון הכניסה כ-85 מיליארד דולר, בעוד eBay הסתפקה ב-17 מיליארד בלבד.

עוד על עולם המסחר המקוון:

האתגר האמיתי

אך אין זה מספיק להעלות מוצר לאמזון, דרוש גם מי שישים עליו ידו. לכן, האתגר של היזם הוא להיכנס לדירוג גבוה באחת מ-23 מיליון הנישות הקיימות באמזון וכך, למכור מאות עד אלפי יחידות מדי יום, באחוזי רווח הנעים בין 40-60%.

וכפי שנראה מיד, קיימת כיום מתודולוגיה סדורה המסבירה צעד אחר צעד כיצד לעשות זאת, כל עוד השוק עדיין פועל בחוסר יעילות ומאפשר אופורטוניזם קלאסי.

שני יזמים שראו דבר או שניים בחייהם הביאו את שיטת הפרייבט לייבל לישראל, לאחר פריצת הדרך שחוו באמזון: יעקב גוטמן, יזם סדרתי וסבא חביב בן 62 מרמת גן. ושותפו, דמיאן מיכאלי הכריזמטי, בן 38 מחולון. ראוי לציין גם כי יעקב ודמיאן הם מנטורי האמזון היחידים בארץ שהסכימו לחשוף סיפורם האישי בכתבה זו, מאלה אשר בוצעה אליהם פניה.

בסט–סלר–מאסטרי
גוטמן ומיכאלי. חיבור מיוחד בין הדור המבוגר לצעיר.

במקום הנכון ובזמן הנכון

כיצד אתם גיליתם את אמזון?

דמיאן: ״לפני כשנה וחצי נחשפתי לסדרת סרטונים מארצות הברית על שיטת המותג הפרטי, וישר הרחתי שיש פה משהו מיוחד.״

יעקב: ״וזה מצחיק, בגלל שגם אני נדלקתי ופתאום, חברים משותפים שלנו מספרים לי שהוא (דמיאן) גם בעניין. אז אני מרים לו טלפון, והוא אומר: ״לא מאמין שהתקשרת עכשיו, הרגע קניתי את הקורס! בוא נרוץ עליו ביחד!״.

ומדוע בחרתם לנסות את פרויקט חדש שאתם לא בטוחים בהצלחתו?

יעקב: ״אנחנו כבר שנים בעולם העסקים, ומהרגע הראשון תכנית הפעולה נשמעה אמינה. זה לא היה השקר הרגיל של ׳תלחץ על הכפתור האדום ותקום בבוקר מיליונר׳

דמיאן: ״בדיוק. ראיתי נתונים אובייקטיביים על היקף המסחר באמזון. תכנית פעולה שמצריכה השקעה של זמן וכסף בייצור של מוצר פיזי. עסק שמאפשר לך לעבוד מכל מקום בעולם בחופש מוחלט. הזדמנות לבנות מותג משלך שאפשר לעשות עליו אקזיט יפה אחרי שנה שנתיים. ואי תלות בשוק הישראליבדיוק המיזם שחיפשתי, אחרי שנים של תסכול בשיווק עסקים אחרים.״

דמיאן–מיכאלי
מיכאלי וארוסתו יאנה. ״עסק שמאפשר לך לעבוד מכל מקום בעולם בחופש מוחלט״

אז גם היית צריך להשקיע

דמיאן: ״בהחלט כן. הקורס הבסיסי והמתקדם עלו לי כ-15,000$ וההשקעה בייצור וקידום המוצר שלנו  עלתה כ-1,500$ נוספים.״

ותוך כמה זמן אתם מבינים שזה אמיתי ובאמת עובד?

דמיאן: ״אחרי שמצאנו ספק דרך עליבאבא והתחלנו לייצר את המוצר, אקססורי למטבח, טסתי לכנס פרימיום שנערך בלאסווגאס. ביום השני, התחברתי עם בחור צעיר. אז כשאני יושב איתו לצהריים, הוא מסובב אלי את האייפון ומראה לי את הפאנל אמזון שלו, עם הסכום 1,327$. אז אני חושב בלב, ׳וואלה, זה לא משהו׳ עד שפתאום העין קולטת שהכותרת אומרת Daily Performance ואני מבין שרק צהריים.״

מיכאלי. ״עד שהעין קולטת ש-1,327$ וזה רק צהריים״

נחמד. אבל מתי ראיתם שזה עובד אישיתלכם?

יעקב: ״תודה לבורא עולם, שבועיים אחרי שדמיאן חזר נכנסה מכירה ראשונה. אתה יכול לדמיין רגע סבא רוקד מאושר בתחתונים מול המחשב?… בגלל שזה בדיוק מה שקרה״

ואחר כך?

דמיאן: ״מיום ליום מכרנו יותר מוצרים. תוך שלושה חודשים הגענו להכנסה יומית של יותר מ– 1,600$ ליום.״

                   

אמזון–מחזור–מכירות
גוטמן: ״במכירה הראשונה רקדתי בתחתונים מאושר מול המחשב״

אבל למה שמישהו יקנה דווקא את המוצר שלך, מכל ההיצע?

דמיאן: ״תחשוב על אמזון כקניון עם 1,000 קומות, כל קומה בהיקף של יבשת. עכשיו בקניון הזה? מבקרים 188 מיליון (!) חולי קניות כל חודש. השיטה שלנו מלמדת איך לאתר חנות שמכניסה אחלה כסף בקומה הראשונה, אבל לא יודעת לקדם את עצמהואז, דרך סדרה של פעולות אנחנו דוחקים אותה לקומה השנייה, מחליפים לשלט שלנו ונהנים מאותם אלפי לקוחות משלמים.״

זאת עבודה סיזיפית למצוא חנות כזאת?

דמיאן: ״אצלי בקורס האמריקאי זה היה סיוט. בגלל זה, כשהחלטנו לפתוח את הקורס בעברית פיתחנו כלים אוטומטיים בכמעט 200 אלף שקל, שעושים את כמעט את כל העבודה השחורה עבור התלמידים.״

חייב לשאול, למה בכלל פתחתם קורס אם אתם עושים מספיק כסף?

יעקב: ״שמע, לראות מישהו שנגעת בחיים שלו וקיבל תפנית שווה לי היום יותר מכל כסף בחשבון. אני שואב המון גאווה מלעזור לבני הדור שלי לקחת אחריות על הפרנסה שלהם ולחיות בכבוד, ומודההסמסים והודעות התודה הם גם טפיחה לא קטנה לאגו.״

יעקוב–גוטמן
גוטמן. ״מודה… הסמסים והודעות התודה הם גם טפיחה לא קטנה לאגו״

אז בעצם, המטרה היא לעזור לא רק לדור הצעיר להתעשר?

יעקב: ״נכון. המצוקה של השכר הנמוך והקושי למצוא עבודה, כואבים הרבה יותר לבני ה-40 פלוס. אנשים שעברו כמה גלגולים בחיים שפתאום חוטפים סטירה מהמציאות של שוק העבודה בארץ. רק היום ישבתי בקאנטרי עם הלפטופ ונתקלתי בקולגה שעבד איתי לפני עשרים שנה בעסקי הריהוט, מנהל שיווק מבריק בן 55. מה הוא מספר לי?״

מה?

יעקב: ״הוא נכנס למיונים לסמנכ״ל שיווק ועבר שלושה סיבובים. בסיבוב האחרון הוא יושב עם המנכ״ל, בחור בן 35, שאומר לו בפנים: ״אתה מתאים בול לתפקיד, אבל אני לא יכול להכניס אותךהצעירים ייראו אותך ולא ירצו לבוא.״

ואנשים בגיל כזה מסוגלים להסתדר טכנולוגית עם אמזון?

דמיאן: ״כן. אנחנו והצוות נותנים תמיכה טכנית ומקצועית בפורום הקורס ובקבוצת פייסבוק סגורה, גם הרבה אחרי שהקורס נגמר. זה כמו ש-50 המומחים הגדולים בארץ לאמזון יושבים לך מעבר לכתף, ולוחשים לך באוזן בזמן אמת מה לעשות.״

יעקב: ״מצד שני, שלא יהיו טעויות. זה לא מתאים למי שאין לו אנגלית בסיסית או כישורי מחשב בסיסיים, של התמצאות באינטרנט. אבל אם יש את זה? חד וחלק כן. תבין, התלמיד המבוגר ביותר בקורס אפילו יותר טרח ממני…(צוחק)… בן 69״.

הוא לבטח בעל עסק מנוסה

דמיאן: ״ממש לא. הוא שכיר כמו 70% מהתלמידים שלנו. הופתענו לגלות שדווקא שכירים שרוצים להכניס משכורת שנייה ואולי לעזוב יום אחד את העבודה, נדלקו על הקורס הכי הרבה.״

כנס–בסט–סלר
בכנס במלון מנדרין, ת״א. 70% מהתלמידים הם שכירים

מהיכן שכירים מוצאים את הזמן לעשות את הקורס?

יעקב: ״את הקורס אתה צורך מהבית דרך המחשב. לכל אחד יש מינימום שעתיים פנויות ביום, שזאת דרישת סף בשלב ההקמה. השאלה היא היא אם אתה רעב מספיק להקדיש אותן למשהו גדול משלך או בוחר לצלות את המוח מול איזה ׳אח גדול׳ בטלוויזיה.״

לפני מועד הפתיחה הנוכחי, הועלו נגדכם טענות. אמרו שאי אפשר היה להצטרף לקורס בחודשים האחרוניםשאתם יוצרים אקסקלוסיביות מזויפת

דמיאן: ״אני מבין את המתלוננים, אך לא מסכים איתם. אנחנו לא יכולים להשאיר את הקורס פתוח בגלל שאם כל אחד יתחיל מתי שבא לו, יהיה כאוס מוחלט בתמיכה ובכנסים. יש כוח עצום בכניסה לקורס כחלק ממחזור תלמידים, שמתקדמים פחות או יותר ביחד כיחידה מגובשת. אני חושב שזאת הסיבה ש-72% מהתלמידים שלנו נמצאים היום עם מוצר שרץ באמזון.״

ומה עם 28% האחרים?

יעקב: ״רובם מייצרים ממש עכשיו את המוצר בסין.״

ומי שלא?

יעקב: ״הקורס דורש ממך ליישם את הדברים ואם אתה לא נחוש מספיק לעשות את זה, אז עם כל הכבודאנחנו מביאים את ההר, אבל אתה צריך לטפס.״

התלמידים שלכם מספרים שמה ש״קנה אותם״ היו הסרטונים החינמיים אשר הראו כיצד להתנסות במערכת שלכם, ולחוות אותה

דמיאן: ״לא סתם השקענו כל כך הרבה בפיתוח. התוצאה היא שתלמידים פוטנציאליים מתנסים בה, ורואים כמה הדרך למותג רווחי משלהם באמזון פשוטה, קלה ומהירה. רק צריך לעקוב אחרי ההנחיות כמו תוכי.״

וכיצד ניתן להגיע אל סדרת הסרטונים והמערכת החינמית שלכם?

יעקב: ״פשוט. כל מה שצריך לעשות זה ללחוץ על הקישור שנמסור לך ולהכניס מייל.״

בסט–סלר–מאסטרי
עסק מהבית דרך אמזון. סדרת הסרטונים שהפכה ללהיט

לסיכום, נראה כי הפעם לפחות, מדובר בעסק ממשי. גורמים נוספים איתם דיברתי, החיים את עולם המסחר בזירות כמו איביי ואמזון, אישרו את הדברים וטענו כי אכן מדובר בחלון זמן קצרצר וכי פוטנציאל ההצלחה גבוה במיוחד. אם כן, יכול להיות כי שווה לנסות.

*להלן הקישור שקיבלתי מיעקב ודמיאן:

לפני שהיא יורדת מהאוויר: [הקלק כאן] לכניסה לסדרת הווידאו החינמית של יעקב ודמיאן ב-Best Seller Mastery ולקבלת כלי איתור אוטומטי בעברית של רבי מכר באמזון

*Disclosure:
מגזינים ועיתונים לא טורחים לציין זאת, אך כתבים רבים ומקורות רבים לכתבות הינם בעלי אינטרסים או מתוגמלים ע״י צד שלישי לפרסם את הכתבות הללו. אתר דה-רוטשילד מארח מפעם לפעם כתבים חיצוניים ומאפשר להם במה חופשית, כולל שילוב קישורים כאוות נפשם. הקישורים בכתבות עשויים להיות קישורים ממומנים, אשר הכותב מתוגמל עבורם בעמלות, טובות הנאה או משרתים אינטרס אחר של הכותב ו/או האתר.