בלעדי: בכיר בפיוניר מעיד – ״הישראלים תפסו מקום של כבוד ב-10 אימפריות המסחר באמזון הגדולות בעולם״

סמנכ״ל הפיתוח של ענקית תשלומי הקרוס-בורדר פיוניר, אייל מולדובן, חושף סקר פנימי ׳מאחורי הקלעים׳ ראשון מסוגו על תופעת המסחר באמזון בישראל...

אייל מולדובן סמנכ״ל הפיתוח של פיוניר

זה כבר לא סוד של מביני דבר. תופעת המסחר בפלטפורמות המסחר הגלובליות מושכת לקרבה יותר ישראלים בכל שנה חולפת. העדויות על הכסף הגדול, העבודה הנוחה מהבית ובעיקר היכולת להגיע למסך (ולכיס) של 326 מיליון אמריקאים, ממגנטים את תשומת הלב של הציבור הישראלי.

וכאן נכנסת פיוניר לתמונה.

גאווה ישראלית

 ענקית תשלומי הקרוס-בורדר פיוניר. גייסה מעל 100 מיליון דולר, מעסיקה כ-750 עובדים ומפעילה 8 משרדים ברחבי העולם
ענקית תשלומי הקרוס-בורדר פיוניר. גייסה מעל 100 מיליון דולר, מעניקה כ-750 עובדים ומפעילה 8 משרדים ברחבי העולם

פיוניר נולדה בשנת 2005 כסטארט-אפ של היזם הסדרתי יובל טל. היא גייסה עם השנים מעל 100 מיליון דולר מקרנות מובילות בעולם, והתפתחה במהירות לענקית תשלומי קרוס-בורדר (Cross-Boarder) גלובלית.

עכשיו, חשוב להבין:

תשלומי קרוס-בורדר (״חוצי גבולות״) הם שוק הנמצא בצמיחה אקספוננציאלית, בשל השינוי הטקטוני שיצר האינטרנט בכלכלת המסחר העולמית. מדוע?

ובכן, אם בעבר רק תאגידי ענק היו צריכים להעביר ולקבל תשלומים ממדינות בחו״ל, הרי שכיום פועלים באינטרנט עשרות מיליוני סוחרי-אונליין, המוכרים את מוצריהם למאות מיליוני קונים ממדינות זרות. וכך, התעורר צורך בוער של הסוחרים הללו: א. לקבל תשלומים מפלטפורמות מסחר זרות (הנקראות גם ׳Market-Places׳). ב. להעביר כסף לספקים שאיתם הם עובדים בחו״ל.

לשוק הזה נכנסה בהצלחה פיוניר, בזכות יכולתה לקבל ולהעביר תשלומי ׳קרוס-בורדר׳ בעמלה נמוכה מזו הנגבית על ידי הבנקים. היא עושה זאת דרך מעקף רשת הסוויפט המסורתית והיקרה.

מעמד זה בשוק מאפשר לפיוניר ׳מבט ציפור׳ יחיד מסוגו על מגמות מסחר שונות באינטרנט, ובמיוחד על מה שקורה מאחורי הקלעים במסחר באמזון, פלטפורמת המסחר הגדולה בעולם.

בראיון בלעדי לדה-רוטשילד, חושף אייל מולדובן, סמנכ״ל הפיתוח של החברה, את המתרחש מאחורי הקלעים של המסחר באמזון.

אייל, האם אמזון היא טרנד חולף או כאן כדי להישאר?

״אמזון כאן כדי לגדול. אמזון ממשיכה לגדולה בספרות כפולות שנה אחרי שנה באופן עקבי, ובקצב הולך וגובר. אמנם החנות המובילה של אמזון נמצאת כיום בארצות הברית. אבל אמזון שמה דגש חזק בפיתוח החנויות שלה באיחוד האירופאי, בריטניה, יפן, סין והודו. לדעתי, אמזון רק נמצאת בנקודת ההתחלה של מימוש הפוטנציאל הגלובלי שלה.״

אמזון היא פלטפורמת המסחר המבוקשת ביותר של הסוחרים
אמזון היא פלטפורמת המסחר המבוקשת ביותר של הסוחרים

ולמה סוחרים בוחרים דווקא באמזון?

״בסקר שערכנו, מצאנו לכך מספר סיבות. במקום הראשון, עמדה איכות המוצרים שבאופן טבעי, מושכת יותר קונים שיודעים שהם רוכשים מוצר איכותי. במקום השני, עמדה הפשטות בשימוש באמזון ובמקום השלישי, הסוחרים ציינו את הטראפיק (תנועה לאתר, ביקוש קיים) הגבוה שסוחרים נהנים ממנו באתר. וכמובן, יש גם את ה-FBA״

הסיבות המרכזיות שציינו הסוחרים לבחירה באמזון
הסיבות המרכזיות שציינו הסוחרים לבחירה באמזון
המוכרים באמזון כאחוז מסך הסוחרים
המוכרים באמזון כאחוז מסך הסוחרים

מהו ה-FBA?

״זה שירות שאמזון מציעה שבמסגרתו, היא מטפלת בשביל הסוחר בלוגיסטיקה- אחסון, שילוח, מעקב וכו׳. 72% מהסוחרים מעדיפים לא להתעסק עם זה בעצמם, ומשתמשים ב- FBA.״

72% מהסוחרים בוחרים שאמזון תטפל להם בלוגיסטיקה
72% מהסוחרים בוחרים שאמזון תטפל להם בלוגיסטיקה

ומה לגבי ישראלים הסוחרים באמזון?

״ישראל נמצאת במקום מכובד מאוד למעלה. סין במקום הראשון באופן טבעי, ואחריה יפן ודרום קוריאה. אבל ישראל בהחלט בטופ 10 של הסלרים ברחבי העולם. אנחנו רואים זינוק מאסיבי בכניסה של ישראלים לאמזון בכל שנה. למשל, ב-2015 נכנסו עוד 6,500 סוחרים לאמזון, וסך הכנסות המסחר גדלו ל-120,000,000 דולר. והשנה? המספר הזה צפוי להיות גבוה משמעותית״

ב-2005 עלה מסחר הישראלים באמזון ל-11,000 והכנסה של 120,000,000 דולר
ב-2005 עלה מסחר הישראלים באמזון ל-11,000 והכנסה של 120,000,000 דולר

והאם ריבוי סוחרים זה יוצר תחרות עקובת דמים?

״תלוי מה האסטרטגיה שלך. אנחנו יכולים לראות שאסטרטגיית הדרופשיפינג, סוחרים שלא מחזיקים מלאי ובכל הזמנה שולחים את מוצר לקונה ישירות מהספק, גוססת בגלל השחיקה בשולי הרווח. בוא נגיד שיש אסטרטגיה רלוונטית יותר באמזון.״

מהי?

״העתיד הוא בנייה של מותגים פרטיים. ככה אתה מבדל את עצמך מהתחרות, שזה האתגר הכי גדול כרגע באמזון, ובונה לעצמך שם. 36% מהמשתתפים בסקר הסוחרים שלנו הכניסו דרך המותג הפרטי מעל 150,000 דולר בשנה, בהשוואה ל-14% שלא עושים מותג פרטי. ובמצב הזה? השם שבנית לעצמך דרך אמזון, פותח לך אפשרויות צמיחה חסרות תקדים בשווקים אחרים.״

36% מסוחרי המותג הפרטי הכניסו מעל 150,000 דולר
36% מסוחרי המותג הפרטי הכניסו מעל 150,000 דולר

למה הכוונה?

״אמזון היא כיום השוק הכי דומיננטי, אבל יש עוד שווקים גדולים. סלרים (סוחרים) שבנו את השם באמזון, עוברים גם לשווקים אחרים כמו Wish, Lazada ו-Newegg וממנפים את המוניטין שלהם. היופי הוא שיש כיום כלים שמאפשרים לסלרים להתחיל באמזון. למשל אפשר להעביר את הליסטינגס (רשומות) שלהם לשווקים אחרים, ולשווק בהם כמעט בלחיצת כפתור.״

אמזון כפלטפורמה למינוף המותג הפרטי בשווקים נוספים
אמזון כפלטפורמה למינוף המותג הפרטי בשווקים נוספים

אוקיי, וכמה כסף הסוחרים באמת מכניסים באמזון?

״הסקר שלנו מראה ש-59% מהסוחרים מוכרים ב-76,000 דולר ומטה ו-28% מוכרים ביותר מ-152,000 דולר בשנה. מספרים מרשימים.״

פילוג ההכנסות באמזון
פילוג ההכנסות באמזון