בגלל המצב: הזדמנות ענקית לנשים שפוטרו, יצאו לחל”ת, או שנשחקו בעבודתן, לחשב מסלול מחדש ולבחור מקצוע שתמיד רצו, מקצוע מתגמל, רווחי ועם משמעות.

לפי העדויות שפורסמו עד כה, בעקבות הקורונה, מאות נשים מצאו את עצמן שחוקות, או מחוץ למעגל התעסוקה. נשים אלו מתקשות לחזור לעבודה משמעותית למרות שהן עוקבות אחר ההנחיות המקובלות. שלומית שוגרמן המאמנת התעסוקתית הבכירה והבולטת בישראל, יצאה בתוכנית חדשה שמטרתה לשים סוף לתופעה. המטרה היא להיערך ולמנוע התרסקות נוספת ולצלוח בשלום את הגל הבא אם וכאשר יקרה. יצאנו לבדוק!

שלומית שוגרמן מאמנת תעסוקתית לפיתוח קריירה ומקצוע, בעלת מרכז
שלומית שוגרמן מאמנת תעסוקתית לפיתוח קריירה ומקצוע, בעלת מרכז "אם תרצי למנהיגות נשית", מרכז להכוונה תעסוקתית ופיתוח כישורי תקשורת השפעה ושכנוע (ממאגר אישי)

החלום  למצוא עבודה מתגמלת ומספקת יצר יותר נשים מיואשות מאשר נשים שמחות. הסיבה העיקרית היא שנשים רבות מגששות באפלה, עוקבות אחרי הוראות לא נכונות, ומקשיבות לחצאי אמיתות ברשתות. כשהחלו להציף את מערכת דה רוטשילד שמועות על תכנית חדשה שמבטיחה לשים קץ לתופעה, הצלחנו לתאם 45 דקות קצרות עם שלומית שוגרמן לראיון קצר, למרות היומן המלא.    

שלומית, מאות נשים עושות מאמצים גדולים ובכל זאת נכשלות במציאת מקצוע מתגמל שמתאים לאישיות שלהן. מה את עושה אחרת עם המתאמנות שלך?  

תראי, הגישה שלי מתבססת על שלושה תנאים שבלעדיהם אין הצלחה:  

התנאי הראשון הוא לזהות את הכישרון הפנימי של המתאמנת שלי באופן מדויק. כישרון הוא דבר מולד וניכר למעשה כבר בגיל הגן. לדוגמא, ישנה ילדה ששמה לב אם מישהו נפצע בגן וניגשת להרגיע אותו, ילדה אחרת יוזמת משחקים ומארגנת את כל הילדים, אחרת מופנמת יותר ואוהבת את פינת היצירה, ואחרת מעדיפה לעזור לגננת לסדר את המשחקים. ההעדפות הללו מעידות על אופי, על אישיות ועל נטיית לב. כל שנותר הוא להפוך כישרון יסודי זה ולתרגם אותו למקצוע עתידי. כמובן שעומדים לרשותי כלים, אבחונים ושיטות שפיתחתי לזיהוי כישרון, תכונות ויכולות.   

התנאי השני להצלחה הוא לעזור למתאמנת לדלג על מהמורות ולמוסס פחדים וחסמים. להיות תקועה זה דבר קשה, זה יכול למנוע הגשמה במשך שנים רבות. ברגע שמגלים מה תוקע אותנו ורואים את האלטרנטיבה, חשים אושר גדול ושחרור עצום. מה שמדהים הוא שלפעמים מה שנותן כוח לבנאדם זה גם מה שתוקע אותו. אם מישהו רוצה לפעול לבד, רק לבד, כי החיים הכריחו אותו לפעול בכוחות עצמו, אז הוא יהיה עצמאי וזה יתרון. הקושי יהיה שהוא תמיד ירגיש שהוא לבד, לא יסמוך על אף אחד, לא ישתף פעולה, יחוש בדידות קשה. ברגע שזיהינו את החסם, שלעיתים משרת אותו ולעיתים תוקע אותו, כעת הוא יכול לבחור. הוא מודע לעניין, לומד לזהות, לחייך מולו ולעקוף אותו.    

נשמע מאד מעניין, רגע שלומית, אז מה התנאי השלישי? 

התנאי השלישי להצלחה הוא חתירה לתוצאה, כך שפער הזמן בין התכנון ליישום יהיה קטן. האימון ממקד, מלהיב וגם פרקטי ומעשי. חותרים יחד לתוצאה – להתקבל, להתראיין, לשלוח קורות חיים, לפתוח עסק וכו’.  

חכמת הדיוק בזיהוי הכישרון, ההעצמה האישית, זריעת המוטיבציה וחתירה בלתי מתפשרת להצלחה, מאפשרים למתאמנות שלי להציג את עצמן בראיונות בצורה רהוטה ולבלוט מעל כולם. בעידן הקורונה זה קריטי היות ורבים מתמודדים על אותה מישרה.   

מוזמנת לצפות בסרטוני הדרכה שמסבירים בפשטות ובקלילות מה זה בדיוק כישרון טבעי מובהק ואיך להפוך אותו למקצוע.   לחצי כאן 

איך את מסבירה את אחוזי ההצלחה החריגים שלך בתכנית “מכישרון למקצוע”?  

מניסיוני  למדתי שאנשים שחוקים, מפוטרים, או כאלו שהוצאו לחל”ת לזמן בלתי מוגבל, מרגישים עייפים, פגועים, מבולבלים, עם תחושה של החמצה, של עלבון ושל כישלון. זה פוגע ביכולת לקום בבוקר בשמחה עם אנרגיה טובה ולמצוא את היעוד, זה נשמע להם מופרך ואוטופי. אבל זה לא, זה ממש must  לא “nice to have” , יעוד זה ה-מנוע. זה מה שיוצר משמעות ומוטיבציה. העבודה שלי היא להצית את הלב, להחזיר את האור לעיניים. מי שכבוי קשה לו לשרוד, קשה לו להתניע, קשה לו להציג את עצמו בצורה אטרקטיבית. לא מספיק בעיני, יעוץ תעסוקתי האומר לאדם אם הוא הומני או ריאלי ומה הפסיכומטרי שלו ומה מתאים לו ולעזוב אותו לנפשו. צריך לנסוך בו בטחון, להעצים אותו, לחבר אותו לערכיו, להחזיר לו את האמון בעצמו. מעבר לכך צריך להלהיב אותו להשיג את היעד הבא וללוות אותו לשם. אנשים מתקבלים למקומות עבודה כשרואים אצלם תשוקה בעיניים. תשוקה ומוטיבציה הם קריטיים להצלחה ולקבלה לעבודה! אני פועלת לשנות את הראש, לייצר עמוד שדרה אישיותי וליצור מיינדסט חדש עוצמתי, תודעה מנצחת.   

מה הקורונה גרמה לעולם התעסוקתי לדעתך?  

הקורונה גרמה למשבר צריך לקרוא לילד בשמו, מיליון מובטלים במשק זו מכה אנושה. הקורונה גם גרמה למשבר אמון חריף בין עובד למעביד. עובדים מסורים שזו עבודת חייהם הוצאו מחוץ למעגל התעסוקה. החכמה זה לא לשקוע. אני חוויתי פעמיים בחיי פיטורים. אני מבינה לעומק מה עובר על אשה, על אמא, על משפחה  כשמפטרים את אחד מבני הזוג. זה כואב ומתסכל. אולם לצד המשבר הקורונה גם ייצרה הזדמנות.  

הרי “משבר” בעברית זה גם לידה, “יושבת על המשבר” זו אשה שנמצאת בלידה. כל משבר טומן בחובו את פוטנציאל ההתחדשות. החכמה זה להבחין בפוטנציאל, לזהות את ההזדמנות ולנצל אותה. ללא ספק הקורונה לימדה אותנו לקחת את גורלנו בידינו, לא לסמוך על אחרים, לנקוט עמדה פעילה על מנת לא להיקלע שוב למצב בו נשאר חודשיים ללא פרנסה. צריך ללמוד להתגבר, לגלות תושייה ולפתח את שריר היצירתיות והגמישות. לפעמים צריך להגיע לתחתית כדי לעשות שינוי.  

תשמעי, הקורונה במובן מסוים האיצה תהליכים שממילא היו קורים. הרבה מתאמנות שלי רצו לעשות שינוי כבר מזמן אך לא העזו. הקורונה עזרה להן להחליט שככה הן לא ממשיכות, שהחיים שבריריים וקצרים. צריך לבחור במה שבאמת מתאים ונכון לבנאדם.  

לצד זה חשוב לי לציין, לעזוב את העבודה כעת בלי לתכנן את הצעד הבא, זה חוסר אחריות. לא חותכים את צינור השפע. אולם בהחלט לא מסתפקים בקיים ויוצרים ערוץ שפע אלטרנטיבי או נוסף.       

מה ייחודי בשיטה שלך?  

עם השנים זיככתי שיטת אימון השעונה על עולם הפסיכולוגיה היהודית והנרטיבית. הללו גיבשו אצלי תפיסה ייעוצית רחבה שרואה את נפש האדם ומתרגמת את צרכיו, ערכיו ויכולותיו למקצוע עם משמעות ועם יעוד. מעבר לכך, במרכז למנהיגות שלי אני מעבירה סדנאות לאסרטיביות, תקשורת בינאישית ומנהיגות אישית. היכולת להיות פרואקטיבי אדם שיוזם ולא מגיב, והיכולת לתקשר בצורה מיטבית, הינן קריטיות לחיים בכלל ולתקופת הקורונה בפרט, כש’הזיזו לנו את הגבינה’.   

שלומית שוגרמן בהרצאה לסטודנטיות על מיצוי הכישרון האישי בקריירה והכנה לראיון עבודה
שלומית שוגרמן בהרצאה לסטודנטיות על מיצוי הכישרון האישי בקריירה והכנה לראיון עבודה (ממאגר אישי)
מי שיוצק משמעות מיוחדת לעבודתו הוא נהנה ופורה יותר – מכונה תופעת הJob Crafting  שחקרה איימי ז'סנייבסקי . וד"ר טל בן שחר מוסיף: אדם צריך לשאול את עצמו מה נותן לי משמעות והנאה לצד השאלה מהן החוזקות והיכולות שלי.  מתוך ynet כתבה תומכת.
מי שיוצק משמעות מיוחדת לעבודתו הוא נהנה ופורה יותר – מכונה תופעת הJob Crafting שחקרה איימי ז’סנייבסקי . וד”ר טל בן שחר מוסיף: אדם צריך לשאול את עצמו מה נותן לי משמעות והנאה לצד השאלה מהן החוזקות והיכולות שלי. מתוך ynet כתבה תומכת.

מה קרה למשל למי שעשתה את התכנית שלך? 

אספר לך על כמה סיפורי הצלחה מנשים שליוויתי. שלי אלנתן מדריכת פילאטיס, הרגישה שנחמד לה אבל זה לא מספיק. היא הרגישה מאד מבולבלת. בתום התכנית הפכה ליועצת משכנתאות. 

מיטל נווה. למדה הנדסת כימיה, השתלבה במקום עבודה שהבטיח קידום ואתגר, אולם התבדתה. היא מצאה את עצמה בעבודות מעבדה פשוטות וחשבה אפילו על הסבה. בתום התכנית היא עברה התמחות בqa  , התקבלה לעבודה חדשה עם שכר גבוה יותר וסביבת עבודה נעימה, ומרוצה עד הגג.    

רננה קפלן למדה אופטיקה, נהנתה מהלימודים, אך הרגישה שחוקה מאד בעבודה. כשהגיעה אליי לייעוץ הצהירה שמכירות זה לא בשבילה וחשבה על הדרכת הורים או הוראה. לדבריה “מזל שנפגשנו”, מסתבר שמכירות זה ממש הכישרון שלה והתחומים שהיא חשבה עליהם ממש לא מתאימים. כיום היא תועמלנית בחברת תרופות ונהנית מכל רגע. 

רננה קפלן, תועמלנית בחברת תרופות (צילום: אופיר קפלן)
רננה קפלן, תועמלנית בחברת תרופות (צילום: אופיר קפלן)

עורכת דין תמר מקסימוב רצתה לעשות הסבה. בתכנית היא הבינה שהיא כן בתחום הנכון והחליטה לפתוח משרד עצמאי משלה. זה מה שהיא כתבה בסיום התהליך: 

עו”ד אביבה סילברמן מייסדת עמותת אביב לניצולי השואה: (אוסף פרטי)

עו”ד אביבה סילברמן זו דוגמא לאדם שזיהה את השליחות שלו ופועל מתוך תחושת יעוד תוך ניצול חוזקותיו, ידיעותיו, כישוריו וערכיו. היא הקימה את עמותת אביב לניצולי השואה ולא היתה בטוחה בכלל ביכולת ובמסוגלות שלה לכך. עבדנו יחד על מיינדסט, על יכולת לדבר בתקשורת, על יכולת לגייס כספים, להופיע לפני קהל. כיום העמותה הגיע להישגים כבירים מדובר במאות מיליוני שקלים שהגיעו לעשרות אלפי ניצולי שואה. כל זה לא היה קורה לטענתה בלי תהליך האימון .   

עו"ד אביבה סילברמן מייסדת עמותת אביב לניצולי השואה: (אוסף פר
עו”ד אביבה סילברמן מייסדת עמותת אביב לניצולי השואה: (אוסף פרטי)

אגב, נשים כעו”ד סילברמן, שיש להן בשורה, ידע ייחודי, ניסיון שהצטבר בתחום מסוים, ורוצות לממש את החזון שלהן, יש אצלי במרכז “אם תרצי” תכנית מיוחדת. תכנית לפיתוח כישורי מנהיגות נשית בחברה.  

שלומית לאחרונה יצרת תכנית ליווי משודרגת לימי היציאה ממשבר הקורונה והכנה לגלים הבאים אם יהיו, מה יש שם? 

יקבלו שם בוסט רציני ליציאה לדרך, היא אומרת בחיוך. בתכנית “מכישרון למקצוע – זיהוי כישרון ומציאת יעוד” מגשימים חלום. מקבלים כלים ודרך איך להתנהל בעידן שמשתנה. המטרה היא, שבסוף המתאמנת תמצא את הכיוון המקצועי הנכון לה, תהיה שלמה איתו ותמצא עבודה.  

התכנית משלבת בין מפגשים אישיים לשיעורים מוקלטים. מי שנרשמת מאזינה לשיעור, מקבלת שאלונים ואבחונים וכשהיא מגיעה אליי לפגישה היא כבר “מבושלת” היטב ואני כבר קיבלתי ממנה הרבה מידע שחוסך הרבה ומאפשר לצלול ישר לעומק. כך כל שבוע במשך שישה שבועות מקבלים הדרכות לזיהוי כישרון, למיפוי מקצועות, להעצמה אישית, ערכית, ליבוי כוח הרצון, ניהול רגשי, חזון תעסוקתי ועוד.   

התמהיל העוצמתי שמלווה את הקורס בצורה דיגיטלית שומר את המתאמנות בעשייה, ואם יש קושי, שזה טבעי, אני בתמונה. התכנית לא מתאימה למי שלא מוכנה לקחת אחריות ולהתייחס ברצינות למשבר הנוכחי ולעבוד קשה כדי למצוא מקצוע שמתאים ונכון לה.  

ולקוראים שלנו שרוצים לברר את ייעודם המקצועי, יכולים לקבל ממך הכוונה, ידע, טיפים?  

ודאי, מי שרוצה לקחת את הצעד הבא, מצורפת כאן הזדמנות להצטרף לשידור חי ולסרטונים לזיהוי כישרון ומציאת יעוד.   

זה הלינק שקיבלתי משלומית – לחצי כאן

הכוונה ללימודים אקדמיים בתקופת הקורונה. בצילום שלומית שוגרמן
הכוונה ללימודים אקדמיים בתקופת הקורונה. בצילום שלומית שוגרמן (ממאגר אישי)

הבהרה

אתר דה-רוטשילד מארח לעתים כתבות ממומנות ומקודמות. כתבות שכאלה מכילות תוכן ומידע שיווקי. מערכת דה רוטשילד אינה אחראית למהימנות המידע ועצם פרסומה של הכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה של מערכת דה רוטשילד לרכוש ואו להשתמש בשירותים או המוצרים המופיעים בה.