בגלל המצב, הזדמנות ענק לאימהות לנערות בגילאי 12 עד 17 לפתח את העוצמות והיכולות שלהן ולחזק את הדימוי העצמי והביטחון האישי ולעזור להן לחזור לחייך

בתיה עם בוב פרוקטור וסנדי גאלגר בסמינר תורת
בתיה עם בוב פרוקטור וסנדי גאלגר בסמינר תורת "הסוד". בתיה עברה הכשרות במסלולים שונים של התפתחות אישית, את הכלים הרבים והמגוונים שרכשה בהם היא מקנה לנערות המתאמנות אצלה בהתאם להתפתחות בתהליך. (ממאגר אישי)

החלום של אמהות למתבגרות, שהנערות שלהן תהיינה בעלות ביטחון עצמי, שהן ירגישו טוב עם עצמן ושייכות בחברת בנות גילן, הפך יותר אימהות למיואשות מאשר מרוצות, זאת למרות שניסו לפתור את הבעיות בדרכים המקובלות ועקבו אחר ההנחיות בשיטות חינוך מוכרות. כשהחלו להציף את מערכת דה רוטשילד שמועות על תוכנית חדשה שמבטיחה לשים קץ לתופעה, הצלחנו לתאם 45 דקות קצרות עם בתיה שלום לראיון קצר, למרות היומן המלא: 

“בתיה, עשרות אימהות לנערות בגילאי 12 עד 17, מודאגות מהמצב החברתי של הנערות שלהן, אבל לא יודעות איך לעזור להן, איך את מצליחה לעשות שינוי עם הנערות שעוברות איתך תהליך של אימון אישי “? 

“מניסיוני, עשרות אימהות נכשלות בהשגת תקשורת מקרבת עם הנערות שלהן בבית, הן לא מצליחות לעזור להן, כי הנערות לא משתפות אותן במה שבאמת עובר עליהן, וגם אם כן, לרוב האימהות מרגישות חוסר אונים בגלל שהן מאד מעורבות ריגשית וכואבות את כאבן. בנוסף הן מרגישות שאין להן את ה’כלים’ להתמודד עם המצב, לכן במקרים אלו, יש צורך בהתערבות של גורם שלישי נייטרלי. אני מתכוונת למאמנת אישית שעברה מסלול ייעודי של התמחות ב’אימון מתבגרים’ במכון מוכר בארץ. 

הניסיון מוכיח שכדי להצליח בחברת השווים ובכלל בכל תחומי החיים, יש צורך בסיסי, לפני תחילת כל תהליך, לחזק את הביטחון העצמי של הנערה ואת הדימוי העצמי שלה. הדימוי העצמי שלנו מנהל אותנו מתוך תת המודע שלנו וכדי להבין מהו בדיוק ולשנות אותו, אנו צריכים להעלות אותו למודע ולהפוך את התחושות ואת האינטואיציות למילים. 

אספר לך על תרגיל שאני עושה יחד עם הנערות שאני מלווה. התרגיל עשוי לגרום לתפיסות המגבילות להתפוגג מעצמן: בתחילת התהליך אני מבקשת מהנערה להעלות את הדיבור הפנימי שלה על הכתב, אני מבקשת ממנה להשלים משפטים כגון: “מה שעוצר אותי בתחום החברתי שלי הוא…” או “מה שעוצר אותי בהשגת המטרה שלי הוא שאני ..”, “אני חושבת שאני לא מספיק טובה ב..” העלאת הדיבור הפנימי על הכתב עוזרת להן לחשוף את האמונות המגבילות שלהן לגבי היכולות שלהן, ולהבין שהאמונות האלה הן בסך הכל הסיפור שהן מספרות לעצמן, שהדימוי העצמי הוא רק תפיסה מנטאלית שניתנת לשינוי, ושהעבר שלהן ממש לא מלמד על העתיד שיכול להיות להן. 

לאחר שהעלינו את הדיבור הפנימי על הכתב ואיתרנו את התפיסות המעכבות שלה, אני שואלת: “האם הסיפורים האלה מקדמים אותך או מעכבים אותך?” לאחר מכן אנחנו מנסות לבחון יחד: באיזו מידה מי שהיא היום הוא ביטוי של חוויות העבר שלה או של מה שאנשים בסביבתה אמרו לה או אמרו עליה, ואז אני שואלת: “מי היית רוצה להיות?” ו”מה היית רוצה להשיג? “הרעיון של השאלות האלה הוא לעורר ולערער את התפיסות והאמונות שלהן לגבי מי שהן, וללמוד להגדיר את עצמן מחדש, כי האמת היא שהן הרבה יותר ממה שהן חושבות שהן.  

במפגש הבא אנחנו ממפות את הכישורים ואת היכולות של הנערה, את כל ההצלחות שהיא חוותה, את תכונות האופי, ואת הרצונות והשאיפות שלה, אנחנו עוברות תהליך שמטרתו היא שהנערה תבין ותפנים שלכל אחת יש את היכולות להשיג את המטרות שהיא בוחרת להציב לעצמה, ושלכל נערה יש כוחות הרבה יותר גדולים מכפי שהיא לרוב חושבת, ולכן עליה לתת הזדמנות לעצמה, והכוונה היא להאמין בעצמה בכישוריה ובכוחותיה. 

רגע בתיה, תזכירי לי מהי ההכשרה שלך? 

אני סיימתי מסלול התמחות ייעודי ב”אימון מתבגרים” במכון “אדלר”, וכידוע הגישה הטיפולית של אדלר ממוקדת בפתיחת האפשרויות, הרעיון המרכזי בשיטה שלו הוא לאפשר לאדם לברוא לו תפיסת מציאות שיש בה יותר אפשרויות, ומשרתת יותר את מטרותיו. 

למדתי גם הנחיה ב NLP ובדמיון מודרך, לכן בתהליך אצלי אני משלבת גם הנחיות בדמיון מודרך, שהמטרה שלהן היא לחבר את הנערה לעצמה, לכוחותיה לכישוריה וליכולותיה, ובדרך זו לחזק את אמונתה בעצמה ואת הביטחון האישי שלה, את ההנחיה הזו הנערה מקבלת מוקלטת, כ’צידה להמשך הדרך’. לפני כשבע שנים, סיימתי גם מסלול שנתי ב”מרכז הישראלי לאימון” עפ”י שיטת ‘בלסקי’ שהיה אז ברמת השרון, שיטת האימון הזו משתמשת בסיפורים שיש בהם מסר ולקח לחיים, גם בסיפורים האלה, אני משתמשת, בהתאם לצרכי הנערה העולים מתוך התהליך. בנוסף יש לי תעודת הוראה בסוציולוגיה ורישיון הוראה בבתי הספר העל יסודיים. 

בתהליך האימון אני משלבת בין הכלים שעברתי במסלולים השונים ומתאימה אותם לאופי ולמקרה האישי של כל נערה, כך שהנערה מקבלת מענה בכלים מגוונים, כדי להבטיח את ההצלחה של התהליך. השילוב של המרחב הבטוח שאני מאפשרת להן בתהליכים אצלי, עם התאמת כלי האימון המגוונים שרכשתי בשלושת המסלולים השונים לקשיים ולצרכים של הנערה, הם אלה שמבטיחים את הצלחת התהליך. 

 אולי יעניין אותך: הדרך הנכונה לעזור לנערה שלך, שמרגישה בודדה ולא מקובלת בחברת בנות גילה – שיחת ייעוץ חינם

תראה את הסיפור של ליאן, ליאן נערה בת 15, נבונה מאד ודעתנית, הגיעה אלי לאחר שחוותה חרם חברתי בחברת בני כיתתה. בשיחה הראשונה הגענו להבנה שהסיבה לחרם היתה שהיא העזה להביע את דעותיה גם כשהיא ידעה שהן נוגדות את הדעות המקובלות בחברה, ולמרות שידעה שהן תצורנה התנגדות מצידם, פשוט משום שהיא היתה בטוחה בצדקת דרכה, היא רק לא שיערה, לפני כן, לאיזו רמה של התנגדות זה עלול להגיע, ומה עלולות להיות ההשלכות של אומץ ליבה. 

במפגש הראשון עם ליאן ,שהיה בעיקרו מפגש היכרות ,מיפינו את הכישורים והיכולות שלה, את תכונות האופי שלה, כפי שהיא הגדירה אותן,את השאיפות והרצונות שלה, והתחלנו תהליך שמטרתו היתה לחזק אותה, בהבנה שגם אם הם הרוב , זו עדיין לא הוכחה לכך שהצדק איתם. כתבנו יחד אפירמציות מעודדות, בנינו יחד את החזון שלה למצב החברתי המיטבי הרצוי לה, ממפגש למפגש שינינו ושידרגנו אותו, בתום כל מפגש היא בחרה משימה שאיתה היא יצאה לדרך של השגת המטרה שלה. לבחירת המשימה על ידי הנערה יש שתי מטרות, האחת היא כמובן, לקדם אותה והשניה היא שככל שהנערה תוכיח לעצמה שהיא מצליחה לעמוד במשימות שהיא מציבה לעצמה,זה יחזק את הדימוי העצמי שלה, את הערך העצמי שלה ואת האמונה שלה בכוחותיה, זוהי מטרתו הראשונית של תהליך האימון האישי. 

במפגש הבא, בדקנו האם היא ביצעה את המשימה שהיא לקחה על עצמה אם כן, מה היו התוצאות שהושגו, ואם לא ביצעה את המשימה, בררנו יחד מה היה המעכב או החסם, אז בנינו לו אפירמציה הופכית שמקדמת את השגת המטרה. 

ליאן היתה מתאמנת ממושמעת, היא שיננה את האפירמציות המחזקות שהיא כתבה במחברת האימון שלה, וכן את המשפטים ההפוכים לאמונות המעכבות. היא שידרגה מדי יום את התסריט של החזון האישי שהיא בחרה לזמן לעצמה, במהלך המפגשים גם הקלטנו את החזון הזה, והיא לקחה על עצמה להקשיב לו כשלוש פעמים ביום. הרעיון שעומד מאחורי כתיבת התסריט של החזון האישי המיטבי הוא שתת המודע שלנו לא יודע להבחין בין מציאות לדימיון, השפה שהוא מבין היא: תסריטים, תמונות ורגשות, וזו נקודת האור שעוזרת לנו לזמן את המציאות הרצויה לנו.  

לאחר כשבעה מפגשים, ליאן סיפרה שמצבה החברתי וההרגשה שלה השתפרו. גם אימה העידה שליאן חזרה לחייך ושהיא מגלה יותר מוכנות לשתף אותה במה שעובר עליה בכיתה ובכלל. ליאן היתה מגיעה בשמחה למפגשי האימון וגם לאחר כעשרה מפגשים, בתום התהליך, היא ביקשה להמשיך להגיע. 

בתיה, לאחרונה יצאת בתכנית אימון חסרת תקדים, ספרי לנו, מה יש שם? 

תוכנית האימון האישי כוללת סדרה של כעשרה מפגשים, המפגש הראשון הוא מפגש עם האם בלבד, לצורך מתן הסבר על התהליך ותיאום ציפיות בינינו. לאחר מכן, סדרה של כשמונה מפגשי אימון, אורך התהליך משתנה בהתאם לצורך האישי ולאופי של כל נערה, והמפגש האחרון הוא שוב מפגש עם האם לצורך סיכום, של מה הושג ומה שאני מציעה להמשך הדרך. 

בתהליך הנערה מקבלת גם הנחיה בדמיון מודרך שמטרתה לחבר אותה לכוחותיה וליכולותיה, ולקראת סוף התהליך היא מקבלת את ההקלטה של ההנחיה הזו כ’צידה לדרך’, כדי שגם לאחר שהתהליך הסתיים, היא תוכל להמשיך ולהאזין לה ולשמור על אנרגיה חיובית ושמחת חיים. רוב הנערות שעברו אצלי תהליך אימון אישי הצליחו להשיג מטרה אחת לפחות שהן הגדירו בתחילת התהליך, זה לא קורה “סתם ככה”, אני משלבת בתהליך כלים שרכשתי בשלושה מסלולי הכשרה שונים, ובונה תכנית מותאמת אישית לאופי של הנערה לקשיים ולמצבים שאיתם היא מתמודדת. 

תהליך אימון אישי לנערות בגילאי 12 עד 17, בגיל בו הן עוברות ‘דרמות’ רגשיות ונפשיות, בגיל שבו מתעצבת אישיותן הייחודית, הוא מתנה ערכית וייחודית, מתנה הרבה יותר משתלמת מעוד חולצה מ H@M או מעוד ג’ינס מ American Eagel. מתנה שמאמנת את הנערה להעריך את עצמה, את היכולות שלה, את המסוגלות שלה ואת הייחודיות שבה, מתנה שבזכותה היא לומדת להיות חסונה רגשית ושמחה יותר. 

אימון אישי לחיזוק הביטחון העצמי של הנערה נותן לה הרבה יותר מאימון אישי, מעבר להשגת המטרות ותחושת הסיפוק שבהשגת המטרות והעמידה ביעדים, המצב החברתי שלה לרוב משתפר ובעקבות זה גם ההרגשה שלה. האופן שבו היא רואה את עצמה מאפשר לה לבטא את יכולותיה ואת כוחותיה במיטבם, האמונה העצמית שלה וההערכה העצמית שלה מגדילות את סיכוייה להצלחה בכל מישורי החיים גם בעתיד, ועוד הרבה יותר מכל אלה, היא תדע לשכפל את ‘ארגז הכלים’ שהיא תקבל גם בעתיד, כשהיא תבחר מטרות חדשות ויעדים אחרים, תועלות כאלו אין אפשרות לתמחר. 

ברוב המקרים בהם הנערה מרגישה אי שייכות בקבוצת השווים שלה, הסיבה היא החששות והספקות האישיות שלה ביחס לעצמה, שנובעות, כאמור, מרמת הדימוי העצמי שלה. רמת הדימוי העצמי של כולנו, וההערכה העצמית שלנו, נוצרו מחוויות העבר שלנו, מההצלחות והכישלונות שחווינו וממה שאנשים בסביבתנו אמרו לנו או אמרו עלינו, הדימוי העצמי שלנו הוא משאב מהותי בהשגת המטרות שלנו בחיים, כך גם אצל הנערות שלנו. הדימוי העצמי שלנו מנהל אותנו מתוך תת המודע שלנו וכדי להבין מהו בדיוק ולשנות אותו, אנו צריכים להעלות אותו למודע, ולהפוך את התחושות והאינטואיציות למילים, זה לבדו יכול לגרום לתפיסות המגבילות להתפוגג מעצמן. אנחנו עוברות תהליך שעוזר להן להפנים שכל מה שהן חושבות על עצמן זה בסך הכל הסיפור שהן מספרות לעצמן, שהדימוי העצמי שלהן הוא רק תפיסה מנטאלית שניתנת לשינוי, שהעבר שלהן לא מלמד על העתיד שיכול להיות להן, ובוודאי שאין להאמין לתיוגים ששמו עליהן.  

הרעיון הוא לערער את התפיסות והאמונות שלהן לגבי מי שהן, ולהגדיר את עצמן מחדש. כי האמת היא שהן הרבה הרבה יותר ממה שהן חושבות שהן. במפגשי האימון אצלי, אנחנו מבררות יחד: ‘איפה הן רוצות לראות את עצמן בעוד 3 חודשים מהיום? בעוד חצי שנה?’. אני מציעה גם לכתוב תסריט של החיים שהן רוצות לזמן לעצמן, כתיבת התסריט עוזרת להן להבין שיש להן את היכולות להיות התסריטאיות של החיים שלהן, שיש להן את הכוח לברוא את המציאות הרצויה להן. 

אנחנו מיישמות את כל שלבי התהליך, כפי שפרטתי, הנערה מכינה מחברת ייעודית לצורך התהליך, בה היא מסכמת לעצמה מסקנות מהמפגשים, ואת המשימות שהיא בוחרת לקחת על עצמה ממפגש למפגש, במחברת היא כותבת את החזון האישי המיטבי עבורה, שכאמור, אנו משדרגות ממפגש למפגש בהתאם להתפתחות התהליך, הנערה מקבלת גם הנחיה בדמיון מודרך לפחות כשלוש פעמים לאורך התהליך שמטרתה היא לחבר אותה לכוחותיה ליכולותיה ולמשאבים שיש ברשותה.                                     

הניסיון שלי הראה שהנערות מסיימות את התהליך כשהן מרגישות מחוזקות ובוטחות ביכולתן, שלמות עם עצמן, שמחות ומסוגלות להתמודד עם אתגרים, וכידוע, הביטחון העצמי הוא משאב מהותי שנדרש כדי להצליח בכל תחומי החיים.                  

ולאימהות הדואגות אני רוצה לומר: גם אני הייתי שם, גם לי היו חמישה מתבגרים בבית (היום הם כבר גדולים), וגם אני דאגתי את דאגותיהם, ואז לא היו לי את הכלים הדרושים כל כך, אבל היום אני יודעת לומר שיש מה לעשות, ואני רוצה לספר לך שמנסיוני במהלך השנים, נוכחתי להבין יותר ויותר, שתהליך אימון אישי לנערות בגילאי 12 עד 17, בגיל בו הן עוברות ‘דרמות’ רגשיות ונפשיות, בגיל שבו מתעצבת אישיותן הייחודית, הוא מתנה ערכית וייחודית, הוא ממש מתנה לחיים.  

הערכה עצמית גבוהה ויציבה תטפח בהן נפש שמחה בריאה וחסונה, ותקל עליהן את ההתמודדויות השונות עם אתגרים שיופיעו בעתיד, ולזה, לדעתי, אין מחיר! 

“ולאמהות שקוראות עכשיו, ומחליטות לעשות את הצעד הבא שיקדם את הנערות שלהן, איך ניתן להשיג אותך?” 

זה פשוט, אני אתן לך קישור, עליהן ללחוץ עליו, למלא את פרטי הקשר, ואצור עימן קשר, לצורך תיאום שיחה קצרה שבה נבדוק אם אני יכולה לעזור, ואם זה יתאים בינינו, אז תהיה להן אפשרות גם להצטרף. 

הנה הקישור שבתיה נתנה לי – לחצי כאן עכשיו לשיחת ייעוץ חינם עם בתיה

בתיה שלום, מובילה נערות בגילאי 12 עד 17 לפיתוח וחיזוק העוצמות שבהן ולהשגת מטרות ויעדים בחיים.
בתיה שלום, מובילה נערות בגילאי 12 עד 17 לפיתוח וחיזוק העוצמות שבהן ולהשגת מטרות ויעדים בחיים. (ממאגר אישי)

הבהרה

אתר דה-רוטשילד מארח לעתים כתבות ממומנות ומקודמות. כתבות שכאלה מכילות תוכן ומידע שיווקי. מערכת דה רוטשילד אינה אחראית למהימנות המידע ועצם פרסומה של הכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה של מערכת דה רוטשילד לרכוש ואו להשתמש בשירותים או המוצרים המופיעים בה.