דה רוטשילד מציג: הדרך לתוכנית עסקית מוצלחת

התוכנית העסקית יכולה להקפיץ כל עסק קדימה – בכל אספקט. אז מה צריך להיות כלול בה וכיצד יש לבנות אותה? כל התשובות

כך תכינו תוכנית עסקית שתקפיץ אתכם קדימה (צילום: פיקסביי)

אם אתם כמו רוב בעלי עסקים קטנים, סביר להניח שמעולם לא יצרתם תוכנית עסקית עבור העסק שלכם. חלקכם, מן הסתם, לא נתקל גם בתוכנית עסקית רשמית או כתב אחת כזו.

זו טעות רווחת, כי גם עסקים קטנים זקוקים לא אחת לתוכנית מובנית – כזו שתסמן לעסק את הדרך להצלחה גדולה יותר מהמקום בו אתם נמצאים כיום.

בניית תוכנית משלכם לא הולכת להיות תהליך קל. זה לא פשוט כמו לעשות העתק-הדבר מתוכנית עסקית של מישהו אחר – תוך עשיית התאמות לעסק שלכם.

למעשה, אם תנסו להעתיק תוכנית שנעשתה עבור עסק אחר וליישם אותה על העסק שלך, אתה עלול לעשות שירות רע גם לך באופן אישי וגם לעסק שאתה מנהל.

איך נבנה תוכנית עסקית?

ראשית כיצד למצוא תוכנית מענף דומה לתחום עיסוקכם. אין טעם לחפש משהו דומה או התאמה מדוייקת. למעשה, באף תוכנית קיימת לא תהיה התאמה מספיק קרובה לעסק אותו אתה מנהל.

הסיבה לכך, היא שכל עסק הוא ייחודי ובעל פנים שונות מאחרים. לכל עסק יש אוריינטציה מסויימת, צוות אחר וטקטיקות עבודה שונות לפיהן הוא פועל.

אז במקום לחפש התאמה מדויקת, נסו למצוא את התוכנית המתאימה ביותר עבור עסק שפועל אופן דומה לצורה בה אתם מעוניינים שהעסק שלכם יפעל.

לדוגמא, תכנית עסקית שנכתבה למסעדת סטייקים תהיה ממש שימושית עבור מישהו שרוצה לפתוח מסעדה צמחונית, כי המושגים הכלליים לתכנון פתיחת מסעדה זהים – ללא קשר לסוג האוכל אותו המקום מגיש לסועדים הבאים לפקוד אותו.

מהתוכניות הללו שמצאתם כדאי להשתמש רק בעניין אחד: כדי לקבל מהן השראה טובה ורעיונות למסמך אותו תכתבו בהמשך.

מכאן עיברו לכתיבה. אל תתלבטו יותר מדי מול הדף הריק. ההתלבטויות גורמות לכם למעצורים ומחסומים בכתיבה. אל תהססו להעתיק מלים, ניסוח או את המבנה הכללי והבסיסי של התוכנית שמצאתם. אבל מכאן פעלו וכיתבו על פי מה שמתאים בצורה הייחודית ביותר לעסק שלכם.

לעבוד על כל פרט ולתכנן נכון. (צילום אילוסטרציה: פיקסביי)

על איזו שאלות תענה התוכנית?

אין ספק שכתיבת תוכנית עסקית היא נדבר הנכון עבור העסק שלכם. דיברנו כבר על העתקת תוכנית – ואחת הסיבות לא לעשות זאת היא שכל בנקאי מתחיל, יכול להריח מקילומוטרים את החורים בתוכניות המועתקות אחת לאחת מעסק כזה לאחר. זה עלול לפגוע לכם במימון הבנקאי – אבל גם לפגום משמעותית בסיכויי ההצלחה – כי אתה פועל לפי תוכנית שאופטימלית עבור עסק מסויים – אבל לא עבור זה שלך.

חשוב מאוד להגדיר את שוק היעד שלכם, לאיזה איזור גיאוגרפי תפנו – ולא פחות חשוב, לאן אתם מכוונים את העסק שלכם ובאיזה דרך או טקטיקה תרצו להשתמש כדי להפעיל אותו בצורה הטובה ביותר.

השאלות צריכות להקיף את כל ההליכים שיביאו לבניין העסק שלך – הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. מעבר לדברים הבסיסיים – צריך גם לכלול את צוות העובדים הרצוי ודרך ההכוונה הרצויה שלהם. כמובן גם שאלות עלות של כל צעד חייבות להיכלל במסמך הזה.

הרצון הוא לענות על כל השאלות – כך שבמסמך הסופי תיכלל גם האסטרטגיה שתוביל אתכם, לקחת את העסק שלכם כמה שיותר קדימה. את התוכנית הזו, תוכלו לחוק עם שותפים עסקיים, משקיעים, חברים או בני משפחה

שיתוף החזון שלכם והאסטרטגיה שבסופו של דבר עובדת עבור העסק שלך, תהיה הדרך הטובה ביותר לקבל פידבק, לדחוף אתכם להשתפר ולקחת את העסק שלכם עוד ועוד קדימה בדרך להצלחה.

התוכנית שלך תהיה כלי ניהולי. אסור שהיא תישאר תוכנית מגירה – כי אז בזבזת זמן ולעתים גם כסף, לחינם. תוכנית כזו היא מחוייבות. אתה רוצה שהעסק שלך יהיה טוב? תהיה מחוייב בכל דרך.

אגב, התוכנית לא חייבת להתוות את הדרך לעסק החדש שלכם. המסמך הזה הוא הכלי הטוב ביותר להרחבת העסק שלך, לאיתור חוזקות וחולשות בתוכו – ולמעשה מורה הנבוכים שלכם, שאמור לאפשר לעסק לגדול מהר יותר בכ-30 אחוזים, מעסקים שאין להם תוכנית כמו שלכם.

תצטרכו לעקוב אחרי התוצאות שלכם בפועל – המכירות שאתם מבצעים וההוצאות שאתם לוקחים על עצמכם, אל מול המטרות שהצבתם לעצמכם.

אם הדברים לא הולכים לפי התוכנית, אולי אתם צריכים לערוך התאמות בתקציב או בתחזיות השונות לגבי המכירות.

אם הכל מתקדם לפי שביעות רצונכם, התוכנית תכוון אתכם איך ומה ניתן לעשות כדי לשפר את העסק. מעקב אחרי ההתקדמות בביצוע הדברים, לעומת שלב התכנון – הוא אחד הכלים החזקים ביותר, שיחזקו את העסק שלכם.

עצות מעשיות לכתיבת תוכנית

  • כדאי לכתוב הכל בצורה פשוטה ולהימנע ממונחים מפוצצים שאינם נהירים לכל אחד.
  • עדיף לרשום כל דבר באופן תמציתי, ולא לחזור על דברים מספר פעמים.
  • הנראות של תוכנית חשובה מאוד – לכן הקפידו על תוכן איכות ועל עיצוב נכון.
  • מומלץ להוסיף על הדף אמצעי המחשבה ויזואליים (כמו גרפים) כדי להרחיב על נקודות חשובות.
  • כדאי מאוד לבדוק היטב את הנתונים הכספיים המשובצים במסמך, כדי למנוע טעויות.
  • חשוב להתייחס לנושאים הבאים בתוכנית: תיאור מפורט של המוצר או השירות שאותו אתם מעוניינים לשווק, כיצד תיצרו את הרווח מהמוצר או השירות, לאיזה שוק תפנו ומי הלקוחות הפוטנציאליים, מה תהיה אסטרטגיית השיווק והמכירות, לאן יכול להתפתח העסק – וכמובן הצגת איתנות פיננסית ותוכנית כלכלית עד להצלחה. חשוב, במידה ויש כזה, לפרט את כל אנשי הצוות בעסק ותפקידם המלא.
תוכנית עבודה. מתכון להצלחה (צילום אילוסטרציה: פיקסביי)

המסמך שתכתבו ישמש אתכם לא רק לצורכי הצלחתכם. זוהי תוכנית שתרצו להציג גם בפני שותפים או משקיעים פוטנציאליים – ולכן עליכם לתת בו את כל הדגשים ותשומת הלב המלאה לכל סעיף וסעיף.

זיכרו: התוכנית הזו היא בעצם הבסיס שמהווה נדבך גדול להצלחה שלכם. כשתבצעו את המעקב ותדפדפו שוב בדפים אחרי כמה חודשים ותראו ברכה בעמלכם – תהיו מרוצים מאוד שההשקעה בניסוח המסמך המפורט הזה, לקחה אתכם קדימה.