במערך בריאות הנפש של משרד הבריאות מזהירים: “מיליון איש יזדקקו לטיפול נפשי בגלל משבר הקורונה”. הפסיכולוג אריק פלד, מראה איך למצוא חוסן פנימי ושקט נפשי גם בשיא אי הוודאות של משבר הקורונה בתהליך פשוט של 45 דקות ביום

הדאגות הלחצים והמתחים הפכו למכת מדינה. אי הוודאות הפכה לחרב משתקת על צווארם של אלפי בני אדם בישראל. הפסיכולוג אריק פלד מקים פרויקט "העזרה הראשונה לניטרול מחשבות מלחיצות", מראה איך למצוא חוסן פנימי ושקט נפשי גם בשיא אי הוודאות של משבר הקורונה. וכל זה, בתהליך פשוט של 45 דקות ביום. יצאנו לבדוק.

תמונת שער - הפסיכולוג אריק פלד ברקע הספריה הביתית שלו
תמונת שער - הפסיכולוג אריק פלד ברקע הספריה הביתית שלו (מאגר אישי)

זה מרגש! בשיא משבר הקורונה, הפסיכולוג אריק פלד הצליח להוביל אלפי אנשים, הסובלים מלחצים דאגות ופחדים, לתחושה של רוגע ושקט פנימי. הוא עושה כל מה שצריך כדי להגשים את מטרתו – לאפשר לישראלים לקום על הרגליים, לצאת מהשיתוק והסטרס של משבר הקורונה, ואפילו לצמוח ממנו. 

פלד, מוכר בתור מומחה עולמי לשחרור ממחשבות שליליות, בעזרת השיטה החדשנית שהביא מארה”ב. בחודשים האחרונים הוא מבלה בהקמת מערך חירום מיוחד, הכולל עשרות קבוצות ווטצאפ, עם אלפי משתתפים, שמקבלים ממנו ומהצוות שלו ליווי אישי וקבוצתי בזמן המשבר. הליווי הכולל מאות שידורים חיים ותרגילים מודרכים על איך להשתחרר מפחדים, חרדות, למצוא שקט פנימי ושפיות בשיאה של חוסר הוודאות. הוא אפילו כתב ספר חירום מיוחד לסובלים מדאגות לחצים מתחים ופחדים. למרות היומן הצפוף הצלחנו לתאם איתו 45 דק‘ לראיון קצר. 

אריק, אלפי אנשים לא מצליחים להשתחרר מלחצים, מתחים דאגות ופחדים בגלל הקורונה, מה בדיוק אתה עושה אחרת עם הלקוחות שלך ? 

“הטעות הגדולה שאנשים עושים כשהם מנסים להשתחרר מלחצים ומחשבות שליליות, היא שהם מנסים לסלק אותם.” 

ומה הבעיה בזה? 

“קודם כל חשוב להבין, שלנסות לסלק מחשבות אף פעם לא עובד. אפילו להפך. הן פשוט רק מתעצמות ומתחזקות. שמעת למשל, על תופעה שנקראת ‘מחשבות אובססיביות’?” 

כן. בעצם מחשבות שחוזרות על עצמן בלי שליטה, נכון? 

“בדיוק. תופעה זו מתחזקת כתוצאה מהתנגדות וניסיון לסלק את המחשבות השליליות שלנו. 
ומה לגבי כל הטכניקות החיוביות כמו דמיון מודרך, מדיטציות, נשימות, יוגה צחוק? 
הן מצוינות, אך במציאות הנוכחית שבה כל האווירה הציבורית, החל מההנהגה הבכירה, רוויה בהפחדות, הלחצות, פסימיות ושליליות זה פשוט לא מספיק לרובנו, צריך לטפל ישירות במחשבות השליליות ולא רק מסביב. 

קראתי כתבה בוואלה, בה מצוטט יו”ר איגוד הפסיכיאטרים מתריע חמורות: “החרדה מלובה מלמעלה למטה, זה כמו אש בשדה קוצים” וברגע שאנחנו נחשפים שוב אל המתח, כל המחשבות המלחיצות חוזרות בחזרה. זה גורם לכך שקשה לתפקד. קשה להתרכז. קשה לשדר רוגע לילדים ולבן הזוג. קשה לשמור על ההרגלים הטובים. וככה נגררים להרגלי אכילה וכושר גרועים, שעוד יותר מחמירים את המצב.” 

המצב באמת מאד מלחיץ – זה לא לגיטימי לחשוב מחשבות מלחיצות? 

“המחשבות המלחיצות הן בהחלט לגיטימיות. זה ממש לא דמיון, אנחנו באמת נמצאים במשבר. ובגלל זה חשוב גם להקשיב למחשבה המלחיצה. זאת הסיבה שהדרך היחידה היעילה לטפל במחשבות המלחיצות היא ממש לא לסלק אותן או להסיח את הדעת מהן אלא להפסיק להזדהות איתן, ולא לתת להן לערער אותנו כל כך.” 

מה זה אומר להפסיק להזדהות עם מחשבה ואיך זה עובד? 

“התהליך המיוחד של שחרור מהזדהות עם מחשבה מכיל בתוכו 2 רכיבים חיוניים. 

הראשון, המחשבה המלחיצה נשארת בתוכנו – אנחנו נותנים לה התייחסות ומענה רציני ולא מתעלמים ממנה. השני, אנחנו גורמים למחשבה לא לנהל אותנו, לא להוציא אותנו מפרופורציות, יש לנו את הבחירה באיזה עוצמה להאמין לה. וככה היא כבר לא משתקת אותנו יותר ומפסיקה לפגוע בשיקול דעתנו. תהליך השחרור מהזדהות עם מחשבות, בנוי על כך שהוא מפעיל בתוכנו את הקורטקס הפרה פרונטלי. אותו אזור מיוחד במוח, שמאפשר לנו להתבונן במחשבות. להסתכל עליהן מלמעלה בלי שיערערו אותנו . זה תנאי קריטי ליציאה מהסטרס.” 

הקורטקס הפרה פרונטלי. מפעיל את שדה השקט הפנימי. (מאגר אישי) 

אוקיי, אז מה יכולים האנשים שסובלים בתקופה זו מדאגות, לחצים ופחדים משתקים לעשות כבר עכשיו? 

“קיימים ארבעה מרכיבים שכל אדם חייב לעשות עם עצמו בכל פעם שהוא נתקל במחשבה מלחיצה. 
 

הפעולה הראשונה, היא להטיל ספק במחשבה ולשים אותה בסימן שאלה. אסור לנו להמשיך ולהאמין במחשבות המלחיצות שלנו באופן אוטומטי. כי אז אנחנו נכנס למעגל הרסני של שיתוק ושליליות.  

הפעולה השנייה, היא לחוות באופן ישיר, בלי לברוח, את המחירים הקשים שאנחנו משלמים על ההזדהות עם מחשבות מלחיצות. אנחנו חייבים להמחיש בברור למוח שלנו כמה המחשבה מזיקה לנו, כדי שהוא ידע להחליש את האחיזה בה.  

הפעולה השלישית, היא לחוות רק לרגע שלמרות המתח והלחץ, יש אזורים שלמים בנפש שלנו ובגוף שלנו, הנותרים שקטים ולא מושפעים מהלחץ. זוהי בשורה אדירה, שאף אחד לא מספר לנו עליה. אנחנו מסוגלים לחוות שקט נפשי עמוק וחרדה קשה בו זמנית! אין ספק, שזהו השלב הקשה והחשוב ביותר בתהליך. הוא דורש הדרכה מדויקת ומיומנות. כי ברגע האמת רוב האנשים לא מצליחים לראות שום רוגע תוך כדי שהם בלחץ. התרגול של השלב הזה מפעיל את הקורטקס הפרה פרונטלי שלנו ומרגיע את כל המערכת הרגשית המלחיצה שלנו. 

הפעולה הרביעית, היא להצליח לראות תמונת מציאות שונה לחלוטין מהתמונה המקורית והמלחיצה שציירתי לעצמי. יש 3 דרכים פשוטות וברורות לבנות לנו תמונת מציאות אחרת זו.” 

 אריק פלד מעביר סדנה לשחרור ממחשבות שליליות (מאגר אישי) 

תוכלו ללמוד יותר לעמוק את ארבעת השלבים בספר שכתב הפסיכולוג אריק פלד

אפשר שתתן לקוראים שלנו תרגיל פרקטי שיוכל לעזור להם כבר עכשיו בזמן אמת? 

 “בשמחה – בוא נעשה עכשיו תרגיל מיוחד. נפעיל את אזור הקורטקס הפרה פרונטלי ונחווה את שדה השקט הפנימי שנמצא בתוך כל אחד מאיתנו. אני מזמין אותך לזהות עכשיו בתוכך, מחשבה שמלחיצה ומפחידה אותך כמו  ‘אני עלול להידבק בקורונה’, ‘העסק שלי יקרוס כלכלית’ ‘המדינה בדרך לאבדון’ ‘הילדים שלי לא יסתדרו’. 
  

המתן מעט. תחוש את הלחץ והמתח שמחשבה כזו מביאה לחייך. 

כעת, תמצא בתוכך את המקום שלא מושפע מהלחץ. רובנו לא יודעים זאת אבל לחץ ורוגע יכולים להימצא בו זמנית בתוכנו! בגלל שאנחנו לא יודעים זאת, אנחנו אפילו לא מחפשים את הרוגע כשאנחנו מרגישים את הלחץ. אנחנו חושבים שצריך לסלק את הלחץ כדי להרגיש רוגע. וזו הטעות הגדולה שלנו.  
 
מצא עכשיו בגוף מקום שלא מושפע מחרדות, לחצים ודאגות בצורה הבאה:   

אתה מוזמן לחוש את התמיכה שאתה מקבל ברגע זה ממש מהמציאות.  שים לב לרצפה שתומכת ברגליים ברגע זה. שים לב לכסא שתומך בישבן ובגב, לבגדים שעוטפים ומחממים אותך, החמצן שתמיד זמין באוויר, הלב שפועם ומזרים את החמצן לגוף. מיליוני התאים שפועלים עכשיו את פעולתם כדי שהגוף הזה ישאר בחיים, שים לב שאינך זקוק לשום מאמץ כדי לחיות ברגע זה והרפה לתוך התמיכה המערסלת הזו של היקום.  

 
חפש איפה בגוף אתה חווה את הרוגע, השקט והתמיכה. התמקד באזור זה, העצם והרחב אותו. 

במקום להסיר את הלחץ, להלחם במחשבות ולסלק אותן מצא את הרוגע שכבר קיים בתוכך. הרחב אותו, עוד עוד, עד שלא יוכל להתרחב יותר. שים לב איך פעולה זו של הרחבה, נותנת לך תחושת שליטה, ובחירה ובאופן מפתיע גם משנה את המיקום של החרדה, מייצרת זרימה בתוך הגוף, מקטינה את החלק שתופס הלחץ בלי שבכלל התעסקנו איתו ונלחמנו איתו. וזה היופי של השיטה.” 

מה היית ממליץ לעשות למי שיש לו קושי ליישום 4 השלבים שהצעת? 

“הוא מוזמן פשוט לשאול את עצמו על כל מחשבה מלחיצה שיש לו: איפה השליטה ? 

למשל המחשבה המלחיצה שלי היא: ‘אני רוצה שמגפת הקורונה כבר תסתיים’ אז אשאל את עצמי:’ איפה השליטה? האם אצלי?’ ברור שלא. אם אני רואה שהשליטה לא אצלי אז זה סימן שאני נכנס לעסק שהוא לא שלי. זה לא באחריותי. אני סתם מטריד את עצמי במשהו שאין לי שליטה עליו. וזה לוקח לי את כל האנרגיה. ההמלצה היא לשחרר את ההתעסקות בכל דבר שאינו בשליטתנו. וזה כולל ולשאול את עצמי איך אני אחיה את חיי אם אתעסק רק בעסקים שלי ולא בעסקים של אחרים” 

בתמונה: אריק פלד וביירון קייטי הכוהנת הגדולה לשחרור ממחשבות שליליות בארה”ב (מאגר אישי) 

 אם אני סובל נפשית, למה שלא אלך למטפל ? 

“אני לגמרי מאמין בחשיבות של טיפול, וחשוב לי להדגיש שהתהליך שאני מציע הוא לא טיפול פסיכולוגי וגם לא מהווה תחליף לטיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, ובמקרים קשים ההמלצה שלי היא חד משמעית לפנות לפסיכולוג קליני או פסיכיאטר. אבל מה עם מאות האלפים של המקרים הקלים יותר? מערך בריאות הנפש נמצא בעומס אדיר. פניתי לא מזמן לבקש עזרה לילד בן 11 שהוא קרוב משפחה שלי וסובל מחרדות קלות. רשימת ההמתנה הייתה מטורפת. מי שרוצה ללכת לטיפול פרטי מדובר בהשקעה של אלפי שקלים בחודש, שרק זה כשלעצמו מכניס למתחים ולחצים. הקליניקה שלי למשל, מלאה לגמרי . ואני נחשב לאחד מהפסיכולוגים היקרים בישראל, כי התהליך שאני מציע הוא אפקטיבי, מהיר ונמשך לרוב רק 5 מפגשים ואפילו אני לא עומד בעומס הפניות. 

ופה יש כלי, שיטה ברורה ומוגדרת, שברגע שלומדים אותה לעומק, אתה יכול לעזור לעצמך. אתה יכול להיות הפסיכולוג של עצמך. תחשוב איזה תחושת עוצמה פנימית זאת. זה החזון שלי. וזה כל כך מרגש אותי שהוא מתממש לי מול העיניים. מאז תחילת משבר הקורונה, סייענו כבר למעל 3000 איש והיד עוד נטויה, יום יום אני מקבל הודעות תודה בווטצאפ שמחזקות אותי להמשיך בדרך החשובה הזו.” 

עדויות מקבוצות הווטצאפ שהוקמו בעקבות משבר הקורונה (מאגר אישי) 

לשיטה שאתה מלמד יש ביסוס מדעי ?  

 
“לשמחתי הרבה, כן. בשנים האחרונות נערכו מספר מחקרים מדעיים קלינים פורצי דרך בבית החולים איכילוב, ופורסמו בג’ורנלים רפואיים נחשבים, שהוכיחו את יעילות השיטה גם למבריאי סרטן וגם באוכלוסיה הכללית.” 

“…שיפור המצב הפסיכולוגי ואיכות החיים באוכלוסייה הכללית.” (PUBMED) 

מה הטעות הכי גדולה, שאנחנו בתור אנשים פרטיים עושים במשבר הזה של הקורונה 

“תראה, דאגות לחצים ומתחים מהווים מחליש עיקרי של המערכת החיסונית. זה עצוב כל כך שאנשים יעשו הכל כדי להשיג לעצמם מסכות, כפפות וחומרי חיטוי ומהצד השני לא מודעים בכלל לשומרת העיקרית מהקורונה שהיא המערכת החיסונית. הגורם העיקרי להחלשת המערכת החיסונית הם הפחדים המתחים הלחצים והדאגות. ולכן טיפול בהם חייב להיות בעדיפות הראשונה שלנו בתקופה זו. 

אם אנחנו נצליח לטפל בפחדים ובמתחים דווקא עכשיו כשהם בשיא, זה יוציא אותנו עם חוסן נפשי, מוכנים לגמרי לשאר האתגרים של החיים שמחכים לנו בהמשך הדרך. רובנו נמצאים כרגע בעצירה מסוימת בזרם השוטף של החיים. וזו הזדמנות מיוחדת כי לרבים מאיתנו יש עכשיו הרבה יותר זמן להיכנס פנימה, להתחיל לבחון ולנקות את המחשבות המלחיצות.” 

  
אריק לאחרונה גם כתבת ספר חירום לשחרור מדאגות לחצים ומתחים ע”י מציאת השקט הפנימי שבתוכנו שאתה מחלק בחינם, מה יש שם?  

הספר הזה מכיל את חמשת הצעדים המדויקים שאנו צריכים לעשות כדי להשתחרר מהזדהות עם המחשבות שלנו. ברגע שזה יקרה, הן יפסיקו לערער אותנו ונוכל להכניס הרבה יותר שקט פנימי וצלילות מחשבתית לחיים שלנו. היכולת שלנו לטפל במחשבות ובמתחים בכוחות עצמנו מעניקה לנו תחושה של עוצמה פנימית אמיתית. תחושה של מסוגלות להתמודד עם כל אתגרי החיים הנקרים בדרכנו. והכי חשוב גם לשדר תחושת עוצמה זו לאחרים, שפתאום יכולים גם לסמוך עלינו שנוביל אותם בשקט ובאחריות בזמנים קשים אלו. הסיבה שאני נותן הספר הזה בחינם, היא שכאשר אנשים יחוו את העוצמה שיש בשיטה הזו, אין לי ספק שהם יבואו ללמוד ולהעמיק בקורסים המתקדמים שלי.” 

איך משיגים אותו? 

“אני אתן לך לינק לקוראים. אחרי שהם מכניסים את המייל לקבלת הספר, הם יקבלו הזמנה להצטרפות לקבוצות הווטצאפ שפתחתי – גם היא לגמרי בחינם. חשוב ביותר שהם יצטרפו, כי את כל התהליך של ההתמודדות עם המחשבות המלחיצות לא עושים לבד. אני והצוות שלי נותנים להם שם הדגמות חיות והכוונה אישית לכל מה שעולה בתוך משבר הקורונה, שהוא משבר מתגלגל ואף אחד לא יודע מה יהיה מחר. ” 

כדי לקבל את הספר לשחרור מדאגות ולחצים בזמן הקורונה ומציאת השקט הפנימי לחץ כאן


הבהרה

אתר דה-רוטשילד מארח לעתים כתבות ממומנות ומקודמות. כתבות שכאלה מכילות תוכן ומידע שיווקי. מערכת דה רוטשילד אינה אחראית למהימנות המידע ועצם פרסומה של הכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה של מערכת דה רוטשילד לרכוש ואו להשתמש בשירותים או המוצרים המופיעים בה.