ועדת הכלכלה נגד תעריפי אגרת רישוי הרכב

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כבל על גובה אגרות רישוי רכב: "אין מדינה בעולם שגובה יותר מישראל, זו חזירות מטורפת ויצאנו למסע ארוך להפחיתה"

ח"כ איתן כבל, במהלך דיון בוועדת בכלכלה (צילום: )איציק הררי, דוברות הכנסת

יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ איתן כבל, כינס היום (רביעי) את הוועדה לדיון מיוחד שיזם ונועד להביא להוזלת אגרת רישוי הרכב לנהגים.

זאת לאחר שדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה כי הנהגים בישראל משלמים את הסכומים הגבוהים ביותר, לעומת מדינות מערביות אחרות שנבדקו, עבור אגרת הרישוי.

היו”ר כבל פתח את הדיון וציין כי הסקירה שביצע מרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה פערים של 300 ואפילו 400 אחוזים בין ישראל למדינות אחרות בעולם, ואמר כי מדובר בלא פחות מחזירות.

הוא הוסיף כי הדבר נוגע בכיסו של כל אזרח ויעידו על כך כמות השיתופים והצפיות שקיבל הסרטון שעסק בכך במסגרת תוכנית “הצינור” בערוץ 10.

אמנם היו”ר כבל ציין כי למשרד התחבורה אין יד ורגל בקביעת האגרה, אך הוסיף: “אין מדינה בעולם שגובה אגרת רישוי יותר מישראל, מדובר בלא פחות מחזירות ואנחנו יוצאים למסע להורדה משמעותית של האגרה”, אמר.

ח”כ אוסאמה סעדי, שביקש גם הוא לקיים דיון בנושא בעקבות הצעת חוק שהגיש יחד עם ח”כ אחמד טיבי, אמר כי הצעתם הייתה לקבוע שסכום האגרה לא יעלה על 10% מהשכר הממוצע במשק. “שר התחבורה הודיע שהוא בעד ההצעה, אבל יש בעיה תקציבית עם משרד האוצר”, אמר.

ח”כ יעקב פרי התייחס לממצאי הסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיהן האגרה בישראל היא הגבוה מבין המדינות שנבדקו ואמר, “שר האוצר אומר שהוא נלחם בכל כוחו ביוקר המחייה, אבל אחד הגורמים המשמעותיים לו הם האגרות והמסים העקיפים בעיקר בתחום הרכב”.

לדבריו, אם החלופה של תחבורה ציבורית הייתה ראויה אפשר היה להבין זאת, אך בגלל שלציבור אין אלטרנטיבה ראוי שישראל תיישר קו עם שאר המדינות בעולם ותפחית את האגרה.

הוא אף פנה לנציגי הממשלה ואמר, “רכבים חדשים משנת 2016 לא נדרשים לבצע מבחן רישוי שנתי במשך שנתיים, אבל את האגרה משלמים במלואה, ואני לא יודע מה לפניות מהציבור שמבקש לדעת למה לשלם אגרה מלאה למרות שאין צורך בטסט”. ח”כ טיבי הוסיף כי תפקיד חברי הכנסת הוא לטפל בכך, וח”כ עבד אל חכים חאג’ יחיא אמר כי ענף הרכב הוא אחד המקורות המרכזיים להכנסות המדינה.

לפי הדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נהגי הרכב הפרטי בישראל משלמים אגרה שנעה בין 705 ל-1,611 שקלים בשנה, בעוד שהתשלום הממוצע ב-12 מדינות אחרות שנבדקו עומד על 252 שקלים בלבד.

היו”ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי חברי הכנסת חלוקים על תפיסת האוצר. “לא יתכן שבישראל העלויות של המדינה על הכבישים יותר גבוהות מכל מדינה אחרת בעולם”, אמר. הוא דרש מהאוצר להעביר לוועדה נתונים שיסבירו עבור מה נגבית האגרה, מה תכליתה, מה ההכנסות ממנה וכמה מתוכם חוזר לציבור. “יצאנו למסע ארוך שבסופו נביא להפחתת האגרה”, דברי כבל.