חברות שלא מטמיעות חדשנות בניהול הפיננסי נותרות מאחור – ומשאירות המון כסף על הרצפה

עולם העסקים מאמץ חדשנות טכנולוגית חסרת תקדים מדי יום. אולם בכל הנוגע לניהול פיננסי, חברות טכנולוגיה רבות מתקשות לאמץ חדשנות זו. התוצאה - התנהלות פיננסית לא יעילה המובילה לפגיעה ברווחים והפסדים כספיים. הנה כמה שיטות להתנהלות פיננסית יעילה לחברות טכנולוגיה בשנת 2022 שיכולה לחסוך כסף רב לחברה שלכם.

שלושת השותפים בחברת GRD: רו
שלושת השותפים בחברת GRD: רו"ח מתן רוקח, רו"ח לירון גורין, רו"ח אילן דמרי. (צילום: אוסף פרטי)

בעולם העסקים בימינו, המונח “חדשנות” הפך להיות ערך עליון עבור חברות רבות, במיוחד עבור חברות טכנולוגיה. כל חברה שואפת ליצור את המוצר החדשני ביותר, להקים את אתר האינטרנט המתקדם ביותר, או להכניס את הדור הבא של חוויית המשתמש. הסיבה ברורה: הוכח מעבר לכל ספק כי חברות הנתפסות “חדשניות” מקבלות ערך גבוה יותר אצל לקוחותיהן ומגדילות את רווחיהן יותר.

אולם בכל הנוגע להתנהלות בתחומים הנסתרים מעין הלקוחות או התקשורת, כמו למשל בתחומי הניהול הפיננסי, חברות רבות נשארות מאחור ומתקשות לאמץ שיטות עבודה מתקדמות. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלחברה אין את התשתית, הידע והמשאבים להקים מחלקת כספים ברמה גבוהה ולתחזק אותה לטווח ארוך. במקרים אחרים, החברה כבר מקימה מחלקת פיננסים כזו, אך משקיעה בה פחות משאבים בהשוואה למחלקות אחרות בחברה – מה שמקשה על האנשים שנמצאים בה להעניק לחברה שירותים פיננסיים באיכות גבוהה לטווח ארוך.

עם זאת, בכל המקרים התוצאה זהה: מנהלי החברה לא מקבלים מידע מקיף ומהימן על מצב הכספים בחברה כפי שהוא נכון להיום. מנהלים רבים מסתמכים אך ורק על הדו”חות הכספיים של החברה, אולם אין זה מספיק: הדו”חות מתארים את מצב החברה בנקודת זמן מוגדרת בעבר, ולא בהווה. על מנת לדעת מה המצב הפיננסי של החברה נכון להיום, נדרש מידע שרק מחלקת פיננסיים ברמה גבוהה יודעת לספר.  מנהל או מנהלת שלא מודעים למידע הזה עלולים לקבל החלטות אשר עלולות לפגוע בחברה מבלי לתת על כך את הדעת.    

לחשוב אחרת על ניהול פיננסי

העובדות מדברות בעד עצמן: חברות המעודדות הטמעת פתרונות חדשניים לשיפור הניהול הפיננסי שלהן מצליחות לחסוך בהוצאות בצורה יעילה יותר, מנהלות תזרים מזומנים חכם יותר ונצמדות לתקציב וליעדים השנתיים באופן מדויק יותר.

“הפקטור החשוב ביותר בניהול פיננסי יעיל שחוסך כסף לחברה, הוא הבהירות” מסביר רו”ח מתן רוקח, שותף בחברת GRD פיננסים, המעניקה שירותי ניהול פיננסי וחשבות במיקור חוץ למגוון רחב של חברות טכנולוגיות וסטארטאפים. “חברות רבות, כולל כאלה המצויות בטופ של התעשיה שלהן, סובלות לעיתים רבות ממה שנקרא ‘נקודות עיוורון’ בכל הנוגע לניהול הפיננסי שלהן. הסיבה היא שניהול פיננסי איכותי דורש הקמה של מחלקת פיננסים ברמה מאוד גבוהה, וזה דורש השקעה של זמן וכסף רב אשר מוקדשים למציאת אנשי הפיננסים הטובים ביותר והכנסתם לחברה שלך.”

“זה היה המצב בקרב חברות אשר החזיקו מחלקת פיננסים אין-האוס בשיטה הישנה והמסורתית. עם זאת, ישנן כמה דרכים חדשניות שמאפשרות לחברות לקבל שירותים פיננסים מעולים מבלי מבלי להשקיע זמן וכסף רב בהקמת מחלקת פיננסים אין-האוס.”

רו"ח מתן רוקח, שותף בחברת GRD
רו”ח מתן רוקח, שותף בחברת GRD (צילום: אוסף פרטי)

אילו דרכים למשל?

“רוקח: יש כמה דרכים לעשות זאת. אבחר אחת כמשל: אנחנו ב-GRD גילינו שבכל הנוגע למחלקות כספים בארגונים, המומחיות של איש או אשת הכספים הרבה יותר חשובה מההיכרות המוקדמת שלהם עם הארגון, או השייכות שלהם לארגון אין-האוס.  כלומר, אנחנו טוענים שחשוב יותר שאיש או אשת הכספים יהיו מיומנים בעבודתם מאשר שיהיו שייכים לארגון עצמו. מה זה אומר? זה אומר שלא צריך להעסיק את אנשי הכספים שלך ישירות בחברה עצמה כדי לקבל מהם ביצועים מצוינים. אנשי כספים טובים שפועלים מחוץ לחברה ולא מתוכה יכולים לעשות עבודה לא פחות טובה, ולרוב אפילו יותר טובה, ממחלקת כספים אין-האוס שלא תמיד מורכבת מהאנשים הכי טובים או שלא עומדת בראש סדר העדיפויות מבחינת ראשי החברה”.

“מעבר לזה, תחשוב על העלויות הכבדות שמחלקת כספים אין-האוס מעמיסה על החברה: עלות ההעסקה של כל מנהל/ת חשבונות, חשב/ת שכר, עוזר/ת חשב, יועצ/ת פיננסי/ת וכו’ יכולה להסתכם בעשרות אלפי שקלים בחודש. כאשר עובדים אלה נדרשים לתת מידע אמין ומדויק להנהלה הבכירה ולמשקיעים גדולים, ברור כי נדרשת מחלקה גדולה, מאורגנות ומסודרת, שעלות התפעול החודשית שלה יכולה להגיע למאות אלפי שקלים, אולי אף למיליונים. 

כאשר החברה שוכרת מחלקת כספים חיצונית לחברה, היא מקבלת את אותו השירות, לעיתים אף ברמת איכות גבוהה יותר, בתקציב נמוך ובהשקעה של הרבה פחות זמן ניהול עבור ראשי החברה. את הזמן והתקציב שנחסכו, יכולים מנהלי החברה להשקיע במהלכי פיתוח עסקי שיעזרו להצמיח את החברה. לכן ברור מדוע מיקור חוץ עוזר לחברה לצמוח בצורה בריאה, יציבה ומהירה יותר.

שלוש התכונות החשובות למחלקת כספים מוצלחת 

לדברי רו”ח לירון גורין, שותף ב-GRD, “ישנן שלוש תכונות שהכרחיות לכל מחלקת כספים שרוצה לפעול ברמה הגבוהה ביותר: אופטימיזציה מתמדת שחוסכת זמן וכסף; שיתוף ושיקוף מלא של הנתונים בשפה פשוטה וברורה; ליווי צמוד לקברניטי החברה כדי שיוכלו לקבל החלטות על בסיס הנתונים הללו. לרוב, חברות המנהלות מחלקת כספים אין-האוס נופלות בפרמטרים הללו בדיוק. הן לא עושות זאת משום שהאנשים הפעילים בהם אינם טובים, אלא מפני שצורת עבודה כזו אינה נפוצה בתרבות הארגונית של מחלקות כספים.”

רו"ח לירון גורין , שותף בחברת GRD
רו”ח לירון גורין , שותף בחברת GRD (צילום: אוסף פרטי)

ואיך כן כדאי לעשות זאת נכון? 

“יש שתי דרכים עיקריות: הדרך הראשונה דורשת קודם כל החלטה נחושה של קברניטי החברה שמובילה לעבודה יסודית בשטח, לשיפור התנהלות המערכת הפיננסית של החברה. עם זאת, חברה שבוחרת בדרך הזו צריכה לקחת בחשבון שייקח לה חודשים ואפילו שנים להטמיע את הסיסטמים שיובילו להצלחה.”

“הדרך השניה היא הדרך החדשנית, והיא שילוב בין המחויבות של סמנכ”ל כספים פנימי עם היעילות של מחלקת פיננסים חיצונית. המהלך הזה הוא הבשורה החדשנית ביותר של השנים האחרונות בתחום הניהול הכספים, אך היא לא מגיעה יש מאין. מדובר בחלק ממגמת-על עסקית וטכנולוגית של מיקור חוץ: החברה שואפת להתמקד במה שהיא עושה הכי טוב ולתת למומחה או ארגון אחר לעשות עבורה את אותן פונקציות שאינן שייכות לתחום החוזקות שלה. בכך, החברה מתמקדת בתחום המומחיות שלה, חוסכת כוח אדם וכסף רב, ומשפרת משמעותית את איכות התוצר והשירות הסופי שהיא מקבלת בתחום אותו שלחה למיקור חוץ. במקרה שלנו, החברה מקבלת שירות ניהול פיננסי ברמה הגבוהה ביותר, ומתנהלת בחוכמה מבחינה פיננסית. בכך היא מתחילה לחסוך כמויות משמעותיות של כספים בזכות התנהלות כלכלית יעילה, מה שעוזר להצמיח את החברה ולהגדיל את רווחיותה.”

האקס-פקטור של עולם הפיננסים 

“אנחנו עוזרים ללקוחות שלנו, חברות הטכנולוגיה וההייטק, להתמקד במה שהם עושים הכי טוב, מבלי להתפשר על איכות השירותים הפיננסים שהם מקבלים”. כך אומר רו”ח אילן דמרי, השותף הנוסף ב-GRD. “שלושתינו – מתן, לירון ואני – רואי חשבון יוצאי מחלקות הייטק ב-EY, ככה שאנחנו מבינים שניהול מחלקת פיננסים אין-האוס הוא אתגר עבור כל חברה, למן הסטארט-אפ הקטן ועד לחברת הענק הרב-לאומית. כמו כן ברור לנו שאין הרבה אנשים בחברות ובארגונים שאוהבים להתעסק בפיננסים. עם זאת, אנחנו גם יודעים עד כמה השליטה בתחום הזה קריטית להצלחה של חברה.”

רו"ח אילן דמרי, שותף בחברת GRD
רו”ח אילן דמרי, שותף בחברת GRD (צילום: אוסף פרטי)

“המזל הוא שאנחנו מכירים היטב גם נבכיו של עולם החשבונאות וגם את עולמן של חברות הטכנולוגיה, ושאנחנו גם אוהבים את התחום הזה בכל נשמתנו, נהנים לעסוק בו כל הזמן, ורק מחפשים איך לשפר את ההתייעלות הפיננסית של הלקוחות שלנו. אנחנו מדקדקים בכל פרט, עוברים על כל שקל שיוצא מקופת החברה, ועושים הכל כדי לעזור לחברה להתייעל. כמובן, שבסוף אנחנו משקפים את כל הנתונים לקברניטי החברה ממש כאילו היינו סמנכ”ל הכספים של החברה עצמה – ככה שבסוף התהליך החברה מקבלת שירות ברמה הכי גבוהה שיש, מבלי לבנות מחלקת כספים בתוך החברה.  זהו המקור לחדשנות אמיתית בתחום, ליטול את הטוב מכל העולמות: לקחת את המומחיות והתשוקה של מומחי פיננסים חיצוניים, ולשלב אותם עם מחויבות של סמנכ”ל כספים שעובד רק בשבילך ועושה הכל בשביל ההצלחה שלך. 

יתר על כן, בניגוד למחלקות פיננסיים מסורתיות אנחנו עובדים עם כלים דיגיטליים מתקדמים, מבוססים ענן, המאפשר העברה וזרימה של מסמכים בקלות ובאופן מקוון. אנחנו נותנים ללקוח גישה מלאה לצפייה במסמכים ובחומרים הנקלטים בהנהלת החשבונות בכל זמן שהוא זקוק לכך. אלו הם כלים לחדשנות אמיתית שמובילה חברות באופן מוכח לשפר את ביצועיהן, וזוהי לדעתנו הדרך הטובה ביותר להתנהלות כלכלית נבונה בעולם העסקים בימינו.”

לסיכום, מה יש לכם לומר לקוראים שלנו שמנסים לשפר את ההתנהלות הפיננסית של החברה שלהם? 

אנחנו ממליצים תמיד להיצמד לשלושת הפרמטרים העיקריים של התנהלות כספית יעילה, אותם הדגשנו למעלה: אופטימיזציה מתמדת; הצגת נתונים בשפה פשוטה; ליווי צמוד לראשי החברה בתחום הפיננסי כדי לוודא שהם ‘מאופסים’ על הנושא בכל יום. כל ארגון שיכול לספק יכולות אלה, בין אם במיקור חוץ ובין אם אין-האוס, הוא ראוי וטוב ולבטח יביא להצלחת החברה. לצד זאת, חשוב לזכור לחפש את החדשנות בתחום ולא ליפול לתבניות המוכרות של בחירה בין מחלקת כספים אין-האוס ובין מיקור חוץ; חשיבה חדשנית כמו זו שאנחנו מאמצים ב-GRD תאפשר לכם להשיג את הטוב מכל העולמות – ולהרוויח גם את היעילות של מומחה פיננסי חיצוני וגם את המחויבות של סמנכ”ל כספים בתוך החברה.  

 לאתר של חברת GRD:
www.grd.co.il


הבהרה

אתר דה-רוטשילד מארח לעתים כתבות ממומנות ומקודמות. כתבות שכאלה מכילות תוכן ומידע שיווקי. מערכת דה רוטשילד אינה אחראית למהימנות המידע ועצם פרסומה של הכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה של מערכת דה רוטשילד לרכוש ואו להשתמש בשירותים או המוצרים המופיעים בה.