חוצפה ישראלית: כנגד כל הסיכויים, אמא ל-3, פיצחה את הסוד הגדול: להפסיק הרטבת לילה בלי תרופות ובלי תכשירים בפחות מ-31 יום

מעל שנתיים של סגרים רק החריפו את התופעה הכאובה של הרטבת לילה וכיום ילדים כבר החל מגיל 3 סובלים מכך. הרשת מוצפת בפתרונות שונים ומגוונים, בינהם בולטת ומובילה, מנהלת בכירה בהייטק ואמא ל-3, שטוענת כי גילתה את הסוד להפסקת הרטבת לילה בדרך פשוטה וקלה ללא תרופות וללא תכשירים - יצאנו לבדוק…

יונית שינטל – מדריכת תרגילי מוח Brain Gym ®
יונית שינטל – מדריכת תרגילי מוח Brain Gym ® (צילום: שרון אדלר)

יונית שינטל. נעים מאד. אפשר להפסיק הרטבת לילה ב-31 יום ללא תרופות וללא תכשירים?

נעים מאד גם לי. אורית, חשוב להבין שהרטבת לילה אינה בהכרח תלוית גיל, גנטיקה/תורשה אלא מדובר בסדרה של תסמינים הנלווים להרטבת לילה שכל אחד מהם לחוד וכמכלול גורמים להרטבת לילה. מחקרים מראים, כי הרטבת לילה ו/או יום אינה בהכרח קשורה למערכת השתן ואף ניתן להגיד בסבירות גבוהה (מעל 98%) כי קיים ניתוק  בתקשורת בין שלפוחית השתן למוח.

מידי יום פונות אלי אימהות שניסו כבר הכל מתרופות ועד תכשירים. העניין הוא שכל הפתרונות הללו אינם מתייחסים לשורש הבעיה אלא לסימפטום עצמו. כך מוצאות עצמן אימהות רבות מותשות מהחלפת הסדינים והכביסות, מיואשות ומתוסכלות ובעיקר מודאגות מפני העתיד כאשר הילד ירצה ללכת לישון אצל חברים או לצאת לטיול שנתי כשהוא עדיין מרטיב.   

נשמע שיש לך ניסיון רב בנושא. איך הגעת לעסוק בתחום הזה?

לפני 22 שנה, בתי האמצעית עלתה לכיתה ב’ וחוותה קשיים בראייה ובלמידה. התקשיתי להבין כיצד ייתכן שהבן הבכור והבת הקטנה מצליחים בקלות בכל משימה בעוד היא מתאמצת ונכשלת שוב ושוב. חיפשתי פתרון והתייעצתי עם חברה שסיפרה לי על השיטה שנקראת תרגילי מוח ® Brain Gym..  מהר מאד התחברתי לשיטה הקיימת ב-90 מדינות בעולם כבר למעלה מ-40 שנה.  בעזרת התרגילים ניתן לשפר יכולות ומיומנויות ברמת גוף-רגש-שכל ולהביא לתפקוד מיטבי כמעט בכל תחום בחיי היומיום.

הלכתי ללמוד את השיטה כדי לעזור לבת שלי ומהר מאד הגיעו גם התוצאות. בתחילה הילדה שיפרה “רק” את הראיה עד כדי הסרת משקפיים עד היום והיא כבר בת 30! בהמשך היא הפכה מתלמידה כושלת לתלמידה מצטיינת בלימודיה בתיכון ובלימודי תואר ראשון ושני.  את הניסיון האישי והמקצועי אני מעבירה כיום בהרצאות, סדנאות ותכניות אונליין המיועדות לאנשי מקצוע ולהורים המעוניינים לעזור לילדים.

מדהים. איך הסיפור האישי שלך הביא אותך לפתור הרטבת לילה?

באחת ההרצאות שלי, לפני יותר מעשור, סיפרתי איך בעזרת תרגילי מוח ניתן לשפר תפקודי גוף-רגש-שכל.  בסיום ההרצאה, ניגשה אלי אמא לילדה בת 6 ושאלה אם יש תרגיל שיכול לעזור להפסיק הרטבת לילה. כמו בכל דבר שאני ניגשת אליו, אני חוקרת תחילה את הנושא וחושבת על דרכים מעשיות לפתרון. נדהמתי לגלות שהפתרונות הקיימים כיום מבוססים על תפיסות מיושנות ולרוב גם מוטעות ומטעות.  הבעיה הרבה יותר פשוטה ממה שנדמה.  כשהצעתי לאמא את הפתרון היא התלהבה ומייד יישמה אותו עוד באותו ערב. למחרת עדכנה אותי בהתרגשות כי לראשונה בחייה הילדה קמה יבשה!!! ובהמשך ציינה גם כי הילדה המשיכה להתעורר יבשה עד כדי גמילה מלאה.

עם הזמן, בהרצאות ובסדנאות שהעברתי ברחבי הארץ, שאלתי לסיום אם יש למישהו בעיה בהרטבת לילה שיפנה אלי כי יתכן ויש לי פתרון.  בתחילה, הגיעו אלי מעט פניות ובהמשך מספר הפניות הלך וגדל וכך גם ההצלחות.  הפתרון היה מבוסס על תרגיל אחד בלבד ומאחר והילדים מאד אהבו את התרגיל ביקשו מההורים עוד תרגילים וכך נדרשתי לפתח תכנית מקיפה ועשירה יותר בתוכן ובתרגילים שמציעה פתרון חדשני ובלעדי המשנה את כללי המשחק בארץ ובעולם.

מה הטעויות הנפוצות של הורים בהרטבת לילה?

הטעות הנפוצה ביותר היא שהורים מקשיבים למספר עצות במקביל המבוססות בעיקר על דעות קדומות וניסיון אישי שאינו בהכרח נכון לילד שלהם. הנתונים מראים כי 1 מכל 4-5 ילדים החל מגיל 3 סובלים מהרטבת לילה. ולכן, כאשר אמא שואלת חברה שהילד שלה אינו מרטיב או סבל מהרטבת לילה חולפת כל עצה שתיתן לה אינה רלוונטית. בנוסף, הורים רבים חושבים, בטעות, כי התופעה היא רגשית ותחלוף עם הזמן או בעזרת טיפול רגשי בלבד. העובדות מראות כי ככל שממתינים יותר התופעה רק מחמירה וכך גם התסמינים הנלווים להרטבה.

טעות שכיחה וחמורה היא כל השיחות סביב הנושא של פיפי והרטבה.  על אף שמדובר בילדים מאד חכמים ומפותחים שכלית הרטבת לילה אינה פעולה קוגנטיבית אלא קשורה למערכות התפתחותיות אחרות. למעשה, אצל ילדים הסובלים מהרטבת לילה נוצר פער בין התפקוד השכלי (המפותח מאד בדרך תואם לגיל הכרונולוגי ולעיתים אף מעבר לכך) לבין תפקוד מערכתי שנשאר מאחור בדומה לזה של תינוק.  הפער הזה יוצר בלבול לצד תסכול אצל הילד שמרגיש איבוד שליטה על הגוף שלו.

איך את מצליחה כל כך בעוד פתרונות אחרים פחות?

נקודות המוצא שלי היא קודם כל כאמא. אני יודעת כמה תסכול וייאוש יש לאמא שהילד שלה מרטיב כל לילה וכמה משאבים נדרשים מהורים להתנהל ביום יום. לוח הזמנים התובעני המתחיל מוקדם בבוקר בדרך לגן ולבית הספר משם לעבודה וחזרה הביתה עם כל החוגים והחברים וכו’.  אני יודעת כאמא שהפתרון שאתחבר אליו חייב להיות פשוט ויעיל כדי שכל אמא תוכל ליישם אותו עם הילדים שלה. 

לכן, הפתרון שאני מציעה הוא באפס מאמץ ונועד להקל על ההורים, לקצר זמני שינה ובמיוחד להפסיק להתעורר באמצע הלילה להעיר בקושי רב את הילד ולקחת אותו להתפנות. מדובר בתכנית של 31 יום כאשר בכל ערב, תרגיל של 2 דקות לפני השינה מסדרת תרגילי  מוח  ® Brain Gym שנועד להביא להירדמות מהירה, שינה איכותית, הפגת פחדים וכל זה תוך כדי אוירה נעימה וכייפית.

תרגילי מוח לילדים – זה נשמע קצת מפחיד?

הילדים אוהבים מאד את צמד המילים תרגילי מוח ובכלל מדובר בתרגילי תנועה קלים ומשעשעים היוצרים מסלולים עצביים חדשים למוח ויוצרים איזון ברמת גוף-רגש-שכל. הרטבת לילה היא למעשה ניתוק בתקשורת בין שלפוחית השתן למוח. התרגילים הללו נועדו ליצור את החיבור מחדש בתקשורת לא רק בהיבט של הרטבת לילה אלא גם במקרים בהם יש עיכובים התפתחותיים בתקשורת (במוח): כגון: שליפה, זכרון, סיכול אותיות, הגייה וכוד’ כמו גם מקרים של קשיי למידה, כתיבה וקריאה ועוד.

השימוש בתרגילים הוא בדרך של כייף והנאה מבלי להזכיר את הקשיים של הילד לאורך התכנית. למעשה ככל שעושים יותר תרגילים לשם הנאה וכייף ופחות מדברים על הקשיים ההצלחות מגיעות.

לפני ואחרי
לפני ואחרי (אוסף אישי)

אולי יעניין אותך גם

  • חדש: התכנית שמשגעת אמהות בארץ: פעולה של 2 דקות לפני השינה והילד שלך מפסיק להרטיב בלילה-   לחצי כאן למידע נוסף
  • לאמהות שניסו כבר הכל ורוצות להפסיק את הרטבת הלילה של הילד בלי תרופות ובלי תכשירים – לחצי כאן וגלי איך

 נשמע מעניין מאד. תספרי לאיזה תוצאות מגיעים בעזרת התכנית שלך?

ההבנה הבסיסית בתרגילי מוח  ® Gym  Brain היא שיש לראות את הדברים כמכלול.  כל קושי שמופיע אצל הילד קשור בדרך כלל לדברים נוספים שבדרך כלל נסתרים מהעין.  לכן, עדיף לעבוד עם הילד בדרך של כייף והנאה שאינה חופרת בדיבורים ובתרגולים מאתגרים מידי עבור הילד.  אני מנחה את ההורים לדבר עם הילדים על רצונות ומשאלות במקום בעיות וקשיים. למשל, בתכנית חל איסור מוחלט לדבר עם הילדים בכל מה שקשור לפיפי. ממילא זה לא עוזר. הדגש הוא על התחביבים שלהם. בעזרת תרגילי מוח ® Brain Gym יכולים הילדים גם לשפר את המיומנויות שלהם בכדורגל, כדורסל, ריקוד, ציור ועוד.

הילדים משתפים פעולה בשמחה  מאחר ומדובר בפעילות משפחתית. גם כאן השקעתי מחשבה רבה איך להוריד את הלחץ מהילד המרטיב והסימון שיש לו “בעיה”. לעיתים קרובות, הילד הסובל מהרטבת לילה הוא הבכור ואחיו הקטנים אינם מרטיבים וזה מעמיד אותו בעמדת נחיתות. ברגע שהתכנית נועדה עבור כולם יש יותר שיתוף פעולה.  והדבר המדהים לא פחות הוא שכבר ב-10 ימים הראשונים של התכנית יש שיפורים לטובה בהתנהגות של הילדים, בזמני ההרדמה, השינה וכמובן גם בהפסקת הרטבת לילה.

דבר נוסף וחשוב לא פחות, אני נותנת אחריות מלאה על התכנית למשך 31 יום. כל מי שנרשם לתכנית, פועל על פי ההנחיות והילד עדיין מרטיב, כספו מוחזר לו (בכפוף לתקנון).

נשמע מרתק. לפני סיום איזה טיפ תוכלי לתת לנו?

בשמחה. הטיפ החשוב ביותר בעיני הוא להבין שהרטבת לילה היא תופעה שכבר הפכה למגפה.

מספר הילדים הסובלים מהרטבת לילה רק הולך וגדל בכל שנה ולכן יש להתייחס לכך ברצינות ולא לפתור זאת בתירוצים שלכאורה הילד עצלן, “מפונק”, מרוכז מידי במשחק או חלילה אדיש לעניין.

טיפ נוסף וחשוב לא פחות הוא להפסיק לדבר על הנושא של פיפי וכל מה שקשור לכך. אני מבינה את הרצון לעשות משהו עם זאת, תזכורות ודיבורים אינם מועילים ואף עלולים להחמיר את התופעה. 

מה את מציעה למי שרוצה כבר לעזור לילד שלה להפסיק עם הרטבת לילה?

מאחר והרטבת לילה היא מעטפת של מספר תסמינים המתרחשים במקביל, חשוב לפנות לעזרה מקצועית שנותנת מענה הוליסטי לכל התסמינים לרבות הרטבת לילה.  שנית, להתאים את הפתרון לילד. למשל, אם הילד שלכם ישן חזק בלילה ולא מתעורר כשמרטיב, כל פתרון שדורש ממנו להתעורר באמצע הלילה יהיה פחות מתאים. 

תודה יונית. מאד נהניתי לשוחח אתך. היה מעניין מאד.

לפרטים נוספים על התכנית של יונית שינטל – לחצי כאן