פיקוח הדוק על עמלות הבנקים

הדיווח החצי שנתי אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים הוגש לוועדת הכלכלה של הכנסת

ד"ר חדווה בר, המפקחת על הבנקים (צילום: בנק ישראל)

המפקחת על הבנקים בבנק ישראל, ד”ר חדוה בר, הגישה השבוע לוועדת הכלכלה של הכנסת את הדיווח החצי שנתי אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית.

הדו”ח מבוסס על דיווח של הכנסות בפועל של הבנקים ושל חברות כרטיסי האשראי מעמלות שנגבו על ידם במחצית הראשונה של שנת 2016.

הדגשים המרכזיים העולים בדו”ח הם:

  • ניתוח כולל של ההכנסות של הבנקים מעמלות מעלה כי בשנים האחרונות חלה ירידה מתמשכת בשיעור העמלות ביחס לסך הנכסים. ירידה זו נגזרת מהפחתות בעמלות שנדרשו על-ידי הפיקוח על הבנקים – בעיקר עמלות למשקי בית; מיציבות בשאר העמלות; זאת לצד גידול מתמשך בפעילות ובנכסים בבנקים.
  • במחצית הראשונה של שנת 2016 נמשכה הירידה בעלות החודשית של ניהול חשבון עו”ש, כשהעלות החודשית בשימוש בכרטיס אשראי נותרה יציבה. במהלך חמש וחצי השנים האחרונות חלה ירידה של כ- 15.6% בעלות ניהול חשבון.
  • בעקבות קריאת הפיקוח לבנקים בתחילת 2016 לבצע סריקה ואיתור עמלות חריגות, הופחתו מגוון עמלות.
  • במהלך 2016 הועברו לפי דרישת הפיקוח כ- 200,000 לקוחות אזרחים ותיקים ובעלי מוגבלויות למסלול עמלות בסיסי. המהלך בוצע לאחר בדיקה של הבנקים לגבי הכדאיות לכל לקוח ולקוח.
  • כ-2 מיליון לקוחות יכולים לחסוך בעמלות בצעד פשוט של מעבר למסלולי העמלות שיצר הפיקוח על הבנקים ולהצטרף לחצי מיליון הלקוחות שכבר עברו וחסכו. הפיקוח קורא ללקוחות – משקי בית ועסקים קטנים, לערוך בדיקה מול הבנק שלהם לגבי הכדאיות של המעבר למסלול עמלות.

המפקחת על הבנקים אמרה כי “בשנת 2016 נקט הפיקוח בצעדים נוספים להפחתת העמלות למשקי הבית, אשר צפויים לתרום להפחתת העמלות גם בשנת 2017”.

“לצד היוזמות שנוקט הפיקוח להפחתת עמלות, אני קוראת למשקי הבית להיות אקטיביים בממשק עם הבנק ובכך להפחית עוד את העמלות שהם משלמים. כ-2 מיליון משקי בית ועסקים קטנים יכולים לחסוך אם יעברו למסלול עמלות בסיסי או מורחב (שאלו בבנק שלכם), וכל הלקוחות יכולים לחסוך בעמלות אם יעשו יותר פעולות בנקאיות באמצעים הישירים, כגון במכשיר האוטומטי, באינטרנט או באפליקציה של הטלפון, במקום פעולות מול פקיד – זה זול יותר, וגם פשוט ונוח יותר, לאחר שמתרגלים”, דברי בר.