מרים את הכפפה: עדן אלייב הוא האיש שמציל את הילדים שלכם מבריונות בבית הספר, בשיטת “זריקת ביטחון”, שפיתח לאחר 15 שנות מומחיות בקרב מגע והגנה עצמית

תופעת האלימות מתרחשת בכל בית ספר וכמעט בכל כיתה. התופעה הולכת ומתגברת משנה לשנה. המצב הפך לברוטלי ואכזרי מאי פעם. כל מערכת החינוך עומדת חסרת אונים, ולהורים אין מושג מה לעשות. הצלחנו לתאם 45 דקות קצרות למרות היומן העמוס, עם עדן אלייב מומחה בהגנה עצמית שטוען, שהדרך לפתור זאת פשוטה ומהירה.

עדן אלייב: מומחה לקרב מגע והגנה עצמית. מייסד שיטת קרב מגע S3 ומועדון חגורה שחורה.(ממאגר אישי)
עדן אלייב: מומחה לקרב מגע והגנה עצמית. מייסד שיטת קרב מגע S3 ומועדון חגורה שחורה.(ממאגר אישי)

40% מהילדים חווים אלימות בבית ספר, ו- 100% מהילדים עדים לכך. אחד מכל שני ילדים הוא קורבן למעשה אלימות לפחות פעם בשנה. כל ילד שלישי קורבן למעשה אלימות לפחות שלוש פעמים בשנה. כל תלמיד עשירי נזקק לטיפול רפואי בעקבות קטטה. אחת מכל שמונה נערות עוברת הטרדה. 19% מהמקרים לא מדווחים בכלל. האם יש פתרון? יצאנו לבדוק 

עדן, מה כל כך מיוחד בשיטה שלך? 

תראי, כל הסיפור בבריונות והצקות בבית הספר, זה משהו שקורה עכשיו אבל יש לו השפעה לטווח הרחוק. צריך לפתור את זה מהר אין זמן לתהליכים ארוכים, ככל שהזמן עובר המצב מחמיר וההורים רוצים פתרון חד ומהיר. לכן השיטה שלי פועלת תוך 45 יום בלבד. על מנת שתהליך כזה באמת יצליח לגרום שינוי אמיתי, שיהיה לילד את האומץ האמונה והיכולת להגן על עצמו, צריכים שיטות שונות ממה שמקובל בדרך כלל. השיטה שלי היא שונה בכך שהיא אגרסיבית ומזהה מהר מאוד את הנקודות שהילד צריך חיזוק. השיטה משלבת עבודה פיזית ומנטלית. התהליך לא נותן אפשרות לילד להתחמק ממצבים לא נעימים, כי אני מעמיד אותו בסיטואציות שמכריחות אותו להתמודד וככה זה עובד. בתהליך מעורב הרבה רגש, לחץ והתמודדות עם מצבים מציאותיים וקשוחים. כדי שברגע האמת שאף אחד לא שם כדי לשמור עליו, הוא ידע מה לעשות. 

אולי יעניין אותך: 

זריקת ביטחון ישר לוריד – איך מעלים ביטחון עצמי לילד שחווה אלימות בבית הספר 

מה היתרון הכי גדול שהורה יכול לתת לילד שלו מול כל סיטואציה אלימה שמאיימת עליו 

מה עושה ילד שנתקל בוויכוח עם ילד או חבורת ילדים 

יש כל כך הרבה חוגים לאומנויות לחימה, למה לא לשלוח את הילד לחוג במה זה שונה? 

אני אסביר: כל חוג של אומנויות לחימה הוא מעולה. השאלה תמיד מה המטרה ותוך כמה זמן אתה משיג את התוצאה. בכל עיר ובכל מתנ”ס שקרוב לבית יש חוגים לאומנויות לחימה. ברגע שהורים רושמים ילד לחוג הוא נכנס לקבוצה הטרוגנית שרוב הפעמים גדולה בין 15-25 תלמידים, כל אחד ברמה שונה, ואז הוא הולך לאיבוד. כמה שהמדריך יהיה מוכשר, חביב ומקצועי קשה לתת יחס לכל אחד מהמתאמנים. ולדאוג שהוא משתפר. במיוחד עם מדובר בילד שחווה הצקות בבית ספר וצריך יחס אישי ומדויק. אחרי הרבה מאוד שנים שאני בעצמי אימנתי בחוגים ילדים ונוער, הגעתי למסקנה, כשמדובר בילדים, אין תחליף לעבודה אישית.  

"עם ילדים אין תחליף לעבודה אישית" -עדן אלייב (ממאגר אישי)
“עם ילדים אין תחליף לעבודה אישית” -עדן אלייב (ממאגר אישי)

זה לא התפקיד של המורים ומערכת החינוך למגר את האלימות בבית הספר למה צריך אותך? 

אלימות בבית ספר זה משהו שקיים הרבה שנים, אם המערכת הייתה יכולה להתמודד או לפתור את זה, את מסכימה איתי שהיא כבר הייתה עושה זאת? תביני מערכת החינוך זה גוף גדול מאוד ולוקח הרבה שנים ליצור שינוי אמיתי במערכות כאלה, והידיים של המערכת כבולות. הם לא באמת יכולים לטפל בבעיה. הכי הרבה שהם יכולים לעשות זה להשעות את שני הילדים ולעשות בירור ולומר להורים שזה בטיפול. ברגע שעזרה באה מצד שלישי לא רק מצד ההורים זה משפיע אחרת, והילד גם משתף יותר פעולה בתהליך. 

 תראי את הסיפור של איתמר: 

איתמר ילד נורמטיבי וחברותי, בן 10 מהוד השרון. אבא שלו (אמנון) פנה אליי אחרי שאיתמר סיפר לו שיש מספר ילדים גדולים ממנו, שמציקים לו בבית הספר והוא לא יודע מה לעשות. התחלנו לעבוד יחד ובאמצע התהליך תוך זמן מאוד קצר, לא רק שהילדים הפסיקו להציק לו איתמר גם הגן על חבר אחר שלו. שזו רמה אחרת של ביטחון ויכולת. כי אין מה לעשות ברגע שילד יודע להגן על עצמו ההליכה שלו משתנה, היציבה שלו משתנה, הדיבור שלו משתנה, הוא הופך לאסרטיבי יותר ובטוח בעצמו. וכמו שאיתמר סיכם את זה במילים שלו “זה היה מטורף ומשהו שלא ציפיתי שיקרה” 

לצפייה בתהליך המלא של איתמר גורפונג מהוד השרון – לחץ כאן  

האם לדעתך צריך לתת לילד להתמודד לבד, והמצב יסתדר מעצמו? 

חד משמעית לא, הוא לא יצליח לפתור את זה לבד, אי אפשר לתת לילד להתמודד לבד אם הוא לא יודע איך. אם הוא חווה בריונות או מציקים לו עכשיו הוא ימשיך לחוות זאת בחטיבה ואז בתיכון ואז בצבא… ילדים, אנשים רעים ובריונים תמיד היו ותמיד יהיו, לא יעזור  לעבור בית ספר ואז לעבור דירה, ברגע שמציקים ונכנסים בילד בבית ספר, זה כאילו רשום לו על המצח שאפשר להתנהג אליו ככה, שהוא שק חבטות אז בכל מקום שהוא ילך הוא יחטוף זה משהו שהוא משדר. ברגע שהוא לומד כלים וטכניקות להתמודד עם מצבים כאלה גם פיזית רגשית ומנטלית, הוא מצליח להתמודד בעצמו בעזרת הכלים שהוא למד. ואז הוא גדל מהקושי. 

 לקוראים שלו שרוצים כמה טיפים, מה אפשר לעשות? 

דבר ראשון: להכיר בבעיה ולא להתעלם ממנה, לא לזרוק מילים באוויר מבלי להבין את המצב של הילד. כמו “תתעלם, תתרחק מהם, תחזיר” הכל טוב ויפה אבל הוא לא מצליח להחזיר כי הוא לא יודע איך או שהוא מפחד. 

הדבר השני: לתת לילד תמיכה מהבית: גם האמא וגם האבא לא לתת מסרים סותרים, כלומר שאבא אומר תחזיר מכות והאמא אומרת תתרחק ממנו ותגיד למורה שלא ישעו אותך. 

הדבר השלישי: לחזק ולהעצים את הילד בכל דבר שהוא עושה כדי לבנות ולחזק לו את הביטחון העצמי. 

הדבר הרביעי: אם אתם ממשיכים לשלוח אותו לבית הספר אז תנו לו כלים אמיתיים מה לעשות ואיך להתמודד, ולא רק דיבורים. לשאול אותו כל יום, איך היה בבית הספר, להיות ערניים וקשובים למצב, תראו לו שאכפת לכם ואתם איתו, נלחמים בבעיה ביחד. 

עדן אלייב: מומחה לקרב מגע והגנה עצמית. הופך ילדים לגברים חזקים ובטוחים בעצמם. (ממאגר אישי)
עדן אלייב: מומחה לקרב מגע והגנה עצמית. הופך ילדים לגברים חזקים ובטוחים בעצמם. (ממאגר אישי)

עדן, יצאת עם תוכנית חדשה בחודשים האחרונים בשם “זריקת ביטחון לילדים” מה קורה שם? 

זו הדרך שלי להציל (ממש ככה) ילדים ונערים מבריונות. הסדנה נקראת זריקת ביטחון וזה בדיוק מה שהיא עושה. נותנת ביטחון בצורה מרוכזת. התהליך מורכב ממפגשים מדויקים המשלבים ידע וכלים פרקטיים בהגנה עצמית, בשילוב שיחות, מותאמות אישית ותמיכה והכוונה גם לילד וגם להורים על מנת להעצים את הילד. ולתת כלים להורים איך להתמודד עם המצב. כל מפגש הוא אימון משולב של עבודה פיזית ומנטאלית התוכנית הזו, שמה את הילד במרכז ונותנת לו מענה חד, מהיר ואיכותי כדי שהוא ידע להגן על עצמו. 

ולקוראים שלנו שרוצים עוד פרטים, איך אפשר ליצור איתך קשר? 

זה פשוט. אני אתן לך לינק במיוחד להורים שרוצים לקחת את הצעד הבא. שילחצו עליו, ימלאו פרטי קשר, ונעלה לשיחת התאמה קצרה שבה נראה איך אפשר לעזור להם. ואם זה יתאים בינינו? גם תהיה להם אפשרות להצטרף. 

זה הלינק שקיבלתי מעדן – לחץ כאן 


הבהרה

אתר דה-רוטשילד מארח לעתים כתבות ממומנות ומקודמות. כתבות שכאלה מכילות תוכן ומידע שיווקי. מערכת דה רוטשילד אינה אחראית למהימנות המידע ועצם פרסומה של הכתבה אינו מהווה המלצה או הצעה של מערכת דה רוטשילד לרכוש ואו להשתמש בשירותים או המוצרים המופיעים בה.